Podplay ser ljust på framtiden: ”Varken Spotify eller Acast har ju samma kunskap”

Henrik Funke

Podcastplattformen Podplay, som mediabolaget Bauer Media står bakom, grundades 2020 och står idag bakom bland annat ”Framgångspodden” med Alexander Pärleros, ”Nu börjar livet” med Rebecca Stella och Vanessa Lindblad och ”Två meter dumheter” med Emilio Araya och Rosanna Charles.

Bauer Media driver även radiostationerna Mix Megapol och NRJ, och startade Podplay under pandemiåret för att bygga ett bolagsben som endast jobbat med podd-formatet. Något som man idag ser som en stor fördel.

Att vi kan hantverket kring radio och audio är vår fördel i förhållande till de stora tekniska plattformarna. Varken Spotify eller Acast har ju samma kunskap om radio och ljud. Där är vi specialister. Det är därför folk kommer till oss. Vi kan få de här varumärkena, dessa talanger och deras produkter att växa och bli riktigt stora, säger Henrik Funke, produktchef på Podplay, till Breakit.

Enligt Henrik Funke går Podplay med vinst, men mer än så kan han inte avslöja. Enligt Breakit omsätter Bauer Media runt 500 miljoner kronor i Sverige.

I förra veckan sade konkurrenten Perfect Day Medias vd Karolina Roslund att hon tror att betalväggar och prenumerationsintäkter kommer att bli allt mer aktuella i poddvärlden. Enligt henne finns det stora intäktsmöjligheter på det området.

Henrik Funkes spekulationer går i linje med Karolina Roslunds spaning. Han menar nämligen att exklusivt innehåll är vägen framåt och att det är något som kommer att bli allt vanligare.

Hela poddaffären är fortfarande i sin linda. Vi har ju bara lämnat startblocken. Både vi och alla andra kommer att testa oss fram hela tiden. Det är ingen som sitter på facit och vet vad som kommer att fungera. Vi ritar kartan samtidigt som vi tar oss framåt och det förändras ju hela tiden, avslutar Henrik Funke.

Varken vi, Spotify eller Acast vet var detta kommer att landa någonstans. Det är därför detta är så utmanande och spännande.