Podspace slår 1 miljon unika lyssnare i veckan – öppnar upp för annonsörer

Lukas Boo

”Vi har stora planer”.

Podspace är plattformen som fungerar som en typ av poddhotell. Poddskapare kan lägga upp sin podd och få den distribuerad i olika kanaler. En satsning som lockat stora aktörer i branschen. De som blivit kunder är bland annat Bonnier News, Perfect Day Media, PodMe och Third Ear.

Poddar som finns på Podspace är till exempel Filip & Fredriks podcast, Ursäkta, En mörk historia och Fredagspodden. Och med populära titlar kommer höga lyssnarsiffror.

Podspace kan därför nu meddela att plattformen slagit över en miljon unika lyssnare i veckan. Något man också firar är lanseringen av Podspace Ads, en annonslösning som gör det möjligt för annonsörer att både nå ut brett över nätverket men också mot specifika målgrupper.

Något som kommer att göra en stor skillnad för företaget, som hittills inte hanterat någon annonsförsäljning.

Vår styrka är att vi erbjuder flexibla lösningar och avtal anpassade efter den specifika kundens behov. Podspace ska aldrig stå i vägen för kundens egna utveckling eller varumärke, utan istället bygga verktyg och smarta lösningar som kompletterar de resurser som finns internt, säger Marcus Gellermark, CPO på Podspace, i ett pressmeddelande.

Kreatörerna behöver dock inte tillgängliggöra sin podcast för annonsförsäljning, det är något man som kreatör väljer frivilligt. Men intresset att vara med, både från annonsörer och kreatörer, ska ha varit stort, menar företaget.

Med Podspace Ads erbjuder vi både mindre kreatörer och stora utgivare möjligheten att tjäna pengar utan något merarbete, men samtidigt bibehålla friheten och rätten till sitt innehåll och sin publik. Det går helt i linje med Podspace vision om att bli, och numera stärka vår position som, den bästa plattformen för poddskapare och lyssnare, sägr Marcus Gellermark.

I samband med lanseringen av annonserbjudandet ingår Podspace ett exklusivt partnerskap med Third Ear Studio, som ska hjälpa till med försäljningen av annonser i nätverket.

Vi har fått en överväldigande positiv respons från mediebyråer och annonsörer, som välkomnar en ny aktör i denna relativt “unga” marknad. Vi har stora planer på hur vi framåt kan hjälpa både mediebyråer och direktkunder att effektivisera sina köp av poddkampanjer, säger Lukas Boo, Head of Ads på Third Ear och ansvarig för att leda affären.