Sista medgrundaren lämnar Acast – ”timingen känns rätt”

Johan Billgren (Foto Linkedin)

”Dags att fokusera på min familj”.

Poddjätten Acast tappar medgrundaren Johan Billgren. Det skriver Dagens Industri. Under sin tid på Acast har han i över åtta år varit produkt- och teknikchef. Men i slutet av 2021 blev han istället innovationschef, när hans tidigare roll delades upp i två tjänster.

LÄS ÄVEN: Acast slår 320 miljoner i kvartalet: ”Går från hypertillväxt till lönsamhet”

Acast har ännu inte gått ut med ett officiellt meddelande. Nyheten avslöjades via Linkedin där Johan Billgren skrev igår:

Efter nio fantastiska år som medgrundare och CTO/CPO/CInO på Acast har jag bestämt mig för att lämna. Det har varit en fantastisk resa att se podcastbranschen förvandlas och jag är otroligt stolt över att ha spelat en roll i den förvandlingen. En av de saker jag är mest stolt över är vårt engagemang för det öppna ekosystemet, och att sätta kreatörerna i centrum för allt vi gör. Vi anser att kreatörer måste få rättvis ersättning för sitt arbete, och Acast har alltid förespråkat detta.

Johan grundade Acast tillsammans med Karl Rosander och Måns Ulvestam år 2014. Båda lämnade sina operativa roller år 2017.

Även om jag kliver av kommer jag fortsatt vara en stor aktieägare och stötta Acast från sidlinjen. Jag är övertygad om att Acast är perfekt positionerat för att ta podcasting till nästa nivå, och jag kan inte vänta på att se vad framtiden har för Acast och branschen som helhet, fortsätter Johan.

Nu lämnar jag Acast i mycket kompetenta händer, efter att ha överlämnat hela teknik- och produktorganisationen för över ett år sedan. Det är dags för mig att fokusera på min familj och mina vänner, innan nästa äventyr. Timingen känns rätt för mig att gå vidare, och jag kommer alltid att se tillbaka på denna resa med glädje och tacksamhet.

Enligt uppgift ska Johan Billgren äga knappt 1,4 procent av aktierna i bolaget.

På frågan om varför börsnoterade Acast inte har informerat marknaden om avhoppet, då Johan Billgren suttit i koncernledningen, svarar kommunikationschefen Madeleine Käck:

Vi har ett gediget och erfaret ledningsteam som tillsammans för arbetet vidare med att skapa den globala marknadsledaren inom podcasts, skriver hon i ett svar till Di.