Vill se ett ökat ansvar och en större medvetenhet från företag.
Under ett samtal om lagar och regler som hölls på årets Influencer marketing summit tidigare i november, diskuterades bland annat pressbud och pressresor. Skatteverket var precis som tidigare tydliga med att dessa ska betraktas som en inkomst och att influencers därför är skyldig till att betala inkomstskatt på produkterna eller resornas värde. Det gäller när influencern väljer att behålla produkterna, oavsett om personen bett om att få dem eller ej. Ansvaret ligger alltså på mottagaren.
Jonna Enholm Timén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, önskar nu ett större ansvarstagande från företagen att inte sätta influencers i en oschysst situation. Framför allt vänder hon sig till företag som väljer att arbeta med mikroinfluencers eller personer som saknar erfarenhet av influencer marketing.
Ni har informationsövertaget, ni har maktpositionen i det här. Se till att de vet vad de ger sig in på, sade hon under paneldebatten.
Pressbud till influencers är, som Influens tidigare rapporterat om, ett fortsatt problem för Skatteverket. Det beror på att det sällan finns några listor eller annan dokumentation om vem som fått vad och att många produkter som levereras aldrig får någon exponering i mottagarens kanaler. På frågan om det finns några planer på riktade insatser och ökad tillsyn av influencers, svarar Jonna Enholm Timén att det inte pågår några sådana i dagsläget.