Splay One i nya händer – ”kan hjälpa i tillväxtresan”

”Vi har jobbat med Youtube i ganska stor omfattning”.

Splay One, det nordiska Youtube-nätverket som består av bland andra Alice Stenlöf, Misslisibell, JLC och Filip Dikmen, har fått en ny ägare i form av mediebolaget Caybon. Den tidigare ägaren Nent har velat sälja Splay sedan januari 2020, då företaget gjorde en omorganisation och bestämde sig för att sälja flertalet av sina bolag inom affärsområdet Nent Studios.

Men pandemin, som kom i samma veva som Nent gick ut med avsikten att sälja, bromsade bolagets avyttringsprocess. Nu har man dock landat i en affär, men vad prislappen låg på framgår inte.

Vi är glada över att ha hittat ett nytt hem för Splay One som kommer att möjliggöra för bolaget att accelerera både sin tillväxt och utveckling, säger Anders Jensen, vd och koncernchef på Nent Group.

Den här transaktionen utgör ett första steg i vår process att omorganisera vår Studios-portfölj för att endast arbeta med manusbaserat innehåll och vara fullt integrerad med Viaplay. De återstående försäljningarna inom Nent Studios fortsätter som planerat och vi förväntar oss att slutföra dessa under första halvan av 2021.

Splay One startades 2013 och har idag 120 anställda i fyra länder. Under 2019 omsatte bolaget cirka 145 miljoner kronor, samtidigt som man ökade minusresultatet med 200 procent och landade på -42 miljoner kronor.

Vi tror att vi kan hjälpa Splay One i tillväxtresan med vår långa erfarenhet och globala närvaro. Vi har jobbat med Youtube i ganska stor omfattning, säger Richard Båge, vd för Caybon, till Dagens industri.

Med Splay One får vi en bättre kompetens om vilka digitala kampanjer som kan öka våra kunders affär.

Caybon-koncernen omsätter runt en miljard kronor och har 500 anställda på 14 kontor i Europa och Nordamerika. Huvudkontoret ligger dock i Stockholm där bolaget grundades år 2002.