Svenska influencers modevarumärken i Vogue: ”Alltid varit kända för att klä oss bra”

Bianca Ingrosso och Vanessa Lindblad, Matilda Djerf

Matilda Djerf, Vanessa Lindblad och Bianca Ingrosso bakom varumärkena. 

Magazinet Vogue har släppt en tidslinje över Skandinaviska modevarumärken grundade av influencers. Den första svensken på tidslinjen är Elin Kling och hennes Totême som lanserades 2014. Andra svenska varumärken i listan är Djerf avenue, grundat av influencern Matilda Djerf, och Àvora som startades av Vanessa Lindblad och Bianca Ingrosso 2023. 

Matilda Djerfs varumärke Djerf avenue grundades 2019 men redan 2022 kunde influencern unna sig en utdelning på 4,2 miljoner. Företaget blev tidigare i år utsett till en av Sveriges e-handelsraketer 2023.

Jag tror att jag alltid har vetat att jag behövde ett kreativt utlopp, under min uppväxt har jag älskat styling, fotografering, att skapa berättelser i bilder. Jag växte upp med att rota i min mammas garderob och sätta på hennes “kitten heels” i jeans. Jag tror inte att det är en slump att jag idag brinner så mycket för att uttrycka mig genom mode, säger Matilda Djerf till Vogue.

Àvora grundades så sent som 2023 och har alltså efter sju månader redan fått en omnämning i Vogue. Tidigare i höst meddelade företaget också att de skulle lansera wholesale-distribution inom Norden för att kunna erbjuda sina produkter till utvalda återförsäljare.

Vi har alltid varit kända för att klä oss bra och jag tror att folk har märkt det ännu mer genom sociala medier, säger grundarna bakom Àvora, om fascinationen för skandinaviskt mode.