Vi presenterade nyligen Influens senaste granskning – en kartläggning av Sveriges topp-30 största Instagram-influencers inlägg, publicerade i december 2021. Vi plockade ut det mest gillade kommersiella inlägget från varje profil och pratade med några influencer marketing-experter om granskningens resultat.
Eftersom Influens valde att genomföra kartläggningen självständigt, utan hjälp från externa analysföretag, har vi fokuserat på data i form av antal följare, gillamarkeringar och kommentarer. Men vi har även kikat på hur bilderna är tagna, om de kommersiella inläggen är reklammarkerade och i så fall på vilket sätt. Något som vi kommer att titta närmare på i den här artikeln.
Det som vi har räknat som ett kommersiellt inlägg är de som genom bild och/eller text har marknadsfört en produkt, en tjänst eller ett företag.
Av de 30 granskade profilerna visade sig 19 inlägg vara icke-reklammarkerade, vilket motsvarar 63 procent. Antal reklammarkerade inlägg landade på 7 stycken, vilket motsvarar drygt 23 procent av alla granskade profiler.
Viktigt att tillägga är att influencern Angelica Blick stängde av möjligheten att se antalet gillamarkeringar på majoriteten av sina inlägg. Samtidigt som Felix Kjellberg, Joakim Lundell och tvillingarna Iza och Elle Cryssanthander inte publicerade några kommersiella inlägg överhuvudtaget under perioden. Fyra av 30 profiler ingick därmed inte i vår analys av kommersiella inlägg.
Reklammarkerade inlägg:
Fyra av de sju som har reklammarkerat sitt inlägg har gjort det genom att ange samarbetspartnern via funktionen ”Branded Content”. Ett verktyg som ger det angivna företaget tillgång till inläggets statistik, och som hjälper företaget att mäta inläggets ROI, ”return on investment” som på svenska betyder ”avkastning på investering”.
För följarna ser inlägget ut som alla andra, bara att det står ”betalt samarbete med namn-på-företag” under influencerns Instagram-namn. Ingen av de fyra, som har märkt sitt inlägg som ”Branded Content”, har reklammarkerat sitt innehåll på annat sätt. I de fyra inläggen har företagen även taggats i både bilderna och i bildtexten.
I två av 7 inlägg inleds bildtexten med ”Samarbete med namn-på-företag”. I båda inläggen har företagen även taggats i bilderna.
En influencer av 7 har avslutat sin bildtext med att tagga företaget och endast skriva ”ad”. I bilden har även företaget taggats, på den plats där produkterna syns.
Icke-reklammarkerade inlägg:
7 av de 19 som inte har reklammarkerat sina inlägg har använt sig av någon form av CTA, call to action, i sin bildtext. Det handlar om att följarna bland annat ska köpa produkterna, använda profilens rabattkod, besöka profilens app för att ta ”del av mer innehåll” eller köpa biljetter till profilens event.
Lika många, 7 av 19, visar i sitt inlägg varumärkets logga i bild. I dessa fall är företagen antingen taggade i bilden eller i bildtexten.
Summering
När vi tittar på de 26 inlägg som vi anser klassas som kommersiella kan vi inte identifiera ett mönster i hur bilderna är tagna. Däremot kan vi se att fyra av 19 inlägg är rörligt material, 2 av 19 består av både bild och video och resterande 20 inlägg är endast bilder.
Avslutningsvis kan vi säga att redaktionen får en känsla av att det inte är glasklart när en reklammarkering bör användas, och vad som är en tillräcklig reklammarkering. Något som Influens.se har pratat med Konsumentverket och Reklamombudsmannen om, en intervju som publiceras nästa vecka.
Namn | Namn på Instagram | Antal följare | Antal inlägg under dec |
Antal kom. inlägg procentuellt |
Antal likes på det mest gillade kommersiella inlägget |
Reklam- markerad? |
|
1 | Felix Kjellberg | pewdiepie | 21913021 | 0 | – | – | – |
2 | Anna Nyström | annanystrom | 8195091 | 19 | 42% | 179506 | Ja |
3 | Elsa Hosk | hoskelsa | 7226010 | 25 | 40% | 211755 | Nej |
4 | Linn Löwes | linnlowes | 2792497 | 8 | 63% | 60343 | Nej |
5 | Hanna Öberg | hannaoeberg | 2190430 | 25 | 36% | 39755 | Nej |
6 | Rachel Bråthen | yoga_girl | 2056730 | 35 | 34% | 38505 | Nej |
7 | Matilda Djerf | matildadjerf | 2008035 | 22 | 55% | 228059 | Nej |
8 | Clara Felicia Lindblom | clara_lindblom | 1942400 | 7 | 57% | 24500 | Ja |
9 | Kenza Zouiten Subosic | kenzas | 1808847 | 15 | 20% | 27076 | Nej |
10 | Amanda Khamkaew | amandakhamkaew | 1659475 | 30 | 60% | 115335 | Nej |
11 | Emelie Lindmark | emitaz | 1507722 | 37 | 59% | 58579 | Nej |
12 | Janni Olsson Delér | jannid | 1320978 | 22 | 45% | 64617 | Nej |
13 | Bianca Ingrosso | biancaingrosso | 1299561 | 66 | 45% | 58637 | Nej |
14 | Angelica Blick | angelicablick | 1111618 | 34 | 24% | – | 1 av 4 inlägg |
15 | Joakim Lundell | joakimlundell | 1067084 | 2 | – | – | – |
16 | Denice Moberg | deniceemoberg | 1065662 | 27 | 26% | 18830 | Ja |
17 | Jon Olsson Delér | jonolsson1 | 1053779 | 2 | 50% | 27225 | Nej |
18 | Josefine Forsberg | jossanforsberg | 1042874 | 11 | 91% | 10701 | Ja |
19 | Therése Lindgren | therese | 1030347 | 7 | 57% | 51322 | Nej |
20 | Zhara Nilsson | zhara | 1028736 | 10 | 50% | 19568 | Nej |
21 | Johnny Edlind | johnnyedlind | 1028666 | 6 | 17% | 18802 | Ja |
22 | Iza och Elle Cryssanthander | _izaandelle_ | 960858 | 17 | – | – | – |
23 | Lucas Simonsson | lucas_simonsson | 879987 | 5 | 60% | 12962 | Nej |
24 | Filippa Fransson | filippafranssoon | 874156 | 7 | 100% | 181469 | Nej |
25 | Elin Hedström | frokenhedstrom | 859840 | 15 | 67% | 58815 | Ja |
26 | Sophie Arvebrink | sophie.arvebrink | 840745 | 8 | 50% | 44213 | Nej |
27 | Victoria Silvstedt | victoriasilvstedt | 817170 | 20 | 80% | 17189 | Nej |
28 | Jonna Lundell | jonnalundell | 787969 | 6 | 50% | 29923 | Ja |
29 | Estelle Berglin | swealife | 728031 | 9 | 100% | 63210 | Nej |
30 | Pernilla Wahlgren | pernillawahlgren | 705693 | 58 | 33% | 28586 | Nej |
Granskningen genomfördes mellan 4 och 13 januari 2022.