Sveriges största Instagram-influencers granskade – endast 7 reklammarkerade inlägg

Foto: Skärmdumpar från Instagram

Vi presenterade nyligen Influens senaste granskning – en kartläggning av Sveriges topp-30 största Instagram-influencers inlägg, publicerade i december 2021. Vi plockade ut det mest gillade kommersiella inlägget från varje profil och pratade med några influencer marketing-experter om granskningens resultat.

Eftersom Influens valde att genomföra kartläggningen självständigt, utan hjälp från externa analysföretag, har vi fokuserat på data i form av antal följare, gillamarkeringar och kommentarer. Men vi har även kikat på hur bilderna är tagna, om de kommersiella inläggen är reklammarkerade och i så fall på vilket sätt. Något som vi kommer att titta närmare på i den här artikeln.

Det som vi har räknat som ett kommersiellt inlägg är de som genom bild och/eller text har marknadsfört en produkt, en tjänst eller ett företag.

Av de 30 granskade profilerna visade sig 19 inlägg vara icke-reklammarkerade, vilket motsvarar 63 procent. Antal reklammarkerade inlägg landade på 7 stycken, vilket motsvarar drygt 23 procent av alla granskade profiler.

Viktigt att tillägga är att influencern Angelica Blick stängde av möjligheten att se antalet gillamarkeringar på majoriteten av sina inlägg. Samtidigt som Felix Kjellberg, Joakim Lundell och tvillingarna Iza och Elle Cryssanthander inte publicerade några kommersiella inlägg överhuvudtaget under perioden. Fyra av 30 profiler ingick därmed inte i vår analys av kommersiella inlägg.

Reklammarkerade inlägg:

Fyra av de sju som har reklammarkerat sitt inlägg har gjort det genom att ange samarbetspartnern via funktionen ”Branded Content”. Ett verktyg som ger det angivna företaget tillgång till inläggets statistik, och som hjälper företaget att mäta inläggets ROI, ”return on investment” som på svenska betyder ”avkastning på investering”.

För följarna ser inlägget ut som alla andra, bara att det står ”betalt samarbete med namn-på-företag” under influencerns Instagram-namn. Ingen av de fyra, som har märkt sitt inlägg som ”Branded Content”, har reklammarkerat sitt innehåll på annat sätt. I de fyra inläggen har företagen även taggats i både bilderna och i bildtexten.

I två av 7 inlägg inleds bildtexten med ”Samarbete med namn-på-företag”. I båda inläggen har företagen även taggats i bilderna.

En influencer av 7 har avslutat sin bildtext med att tagga företaget och endast skriva ”ad”. I bilden har även företaget taggats, på den plats där produkterna syns.

Icke-reklammarkerade inlägg:

7 av de 19 som inte har reklammarkerat sina inlägg har använt sig av någon form av CTA, call to action, i sin bildtext. Det handlar om att följarna bland annat ska köpa produkterna, använda profilens rabattkod, besöka profilens app för att ta ”del av mer innehåll” eller köpa biljetter till profilens event.

Lika många, 7 av 19, visar i sitt inlägg varumärkets logga i bild. I dessa fall är företagen antingen taggade i bilden eller i bildtexten.

Summering

När vi tittar på de 26 inlägg som vi anser klassas som kommersiella kan vi inte identifiera ett mönster i hur bilderna är tagna. Däremot kan vi se att fyra av 19 inlägg är rörligt material, 2 av 19 består av både bild och video och resterande 20 inlägg är endast bilder.

Avslutningsvis kan vi säga att redaktionen får en känsla av att det inte är glasklart när en reklammarkering bör användas, och vad som är en tillräcklig reklammarkering. Något som Influens.se har pratat med Konsumentverket och Reklamombudsmannen om, en intervju som publiceras nästa vecka.

 

Namn Namn på Instagram Antal följare Antal
inlägg
under dec
Antal kom.
inlägg
procentuellt
Antal likes på
det mest gillade
kommersiella inlägget
Reklam-
markerad?
1 Felix Kjellberg pewdiepie 21913021 0
2 Anna Nyström annanystrom 8195091 19 42% 179506 Ja
3 Elsa Hosk hoskelsa 7226010 25 40% 211755 Nej
4 Linn Löwes linnlowes 2792497 8 63% 60343 Nej
5 Hanna Öberg hannaoeberg 2190430 25 36% 39755 Nej
6 Rachel Bråthen yoga_girl 2056730 35 34% 38505 Nej
7 Matilda Djerf matildadjerf 2008035 22 55% 228059 Nej
8 Clara Felicia Lindblom clara_lindblom 1942400 7 57% 24500 Ja
9 Kenza Zouiten Subosic kenzas 1808847 15 20% 27076 Nej
10 Amanda Khamkaew amandakhamkaew 1659475 30 60% 115335 Nej
11 Emelie Lindmark emitaz 1507722 37 59% 58579 Nej
12 Janni Olsson Delér jannid 1320978 22 45% 64617 Nej
13 Bianca Ingrosso biancaingrosso 1299561 66 45% 58637 Nej
14 Angelica Blick angelicablick 1111618 34 24% 1 av 4 inlägg
15 Joakim Lundell joakimlundell 1067084 2
16 Denice Moberg deniceemoberg 1065662 27 26% 18830 Ja
17 Jon Olsson Delér jonolsson1 1053779 2 50% 27225 Nej
18 Josefine Forsberg jossanforsberg 1042874 11 91% 10701 Ja
19 Therése Lindgren therese 1030347 7 57% 51322 Nej
20 Zhara Nilsson zhara 1028736 10 50% 19568 Nej
21 Johnny Edlind johnnyedlind 1028666 6 17% 18802 Ja
22 Iza och Elle Cryssanthander _izaandelle_ 960858 17
23 Lucas Simonsson lucas_simonsson 879987 5 60% 12962 Nej
24 Filippa Fransson filippafranssoon 874156 7 100% 181469 Nej
25 Elin Hedström frokenhedstrom 859840 15 67% 58815 Ja
26 Sophie Arvebrink sophie.arvebrink 840745 8 50% 44213 Nej
27 Victoria Silvstedt victoriasilvstedt 817170 20 80% 17189 Nej
28 Jonna Lundell jonnalundell 787969 6 50% 29923 Ja
29 Estelle Berglin swealife 728031 9 100% 63210 Nej
30 Pernilla Wahlgren pernillawahlgren 705693 58 33% 28586 Nej

Granskningen genomfördes mellan 4 och 13 januari 2022.

MISSA INTE: Vi har granskat Sveriges 30 största Instagram-influencers – hur ser det perfekta inlägget ut?
MISSA INTE: RO och KO om influencers inlägg: ”Kravet på reklammarkering är inte absolut”