Tiktok-serien ”Ruset” tar hem storvinsten i årets Tiktok Ad Awards

Skärmdumpar från Tiktok (@iqinitiativet)

Byrån Abby world ligger bakom IQs dramaserie. 

De nordiska vinnarna i Tiktok Ad Awards har utsetts och tre av fyra guld gick till Sverige. Det största priset av dem alla, Greatest Tiktok, gick till Tiktok-serien ”Ruset”. Serien, som var en kampanj skapad av Abby World tillsammans Wavemakers, gjordes på uppdrag av Systembolagets fristående dotterbolag, IQ.

Dramaserien lyfter ungas relation till alkohol och dess påverkan på relationer, beteenden och känslor. Genom tio avsnitt får tittarna följa karaktärerna genom en känslosam helg, kantad av alkohol. Varje avsnitt är mellan två och fyra minuter långa och filmade på högkant.

Det har stundtals varit utmanande att jobba med det här korta högkantsformatet. Men det har framför allt varit en ögonöppnare för hur drama kan skapas och paketeras på nya sätt. Det ska bli otroligt spännande att se hur det tas emot, har regissören Rojda Sekersöz tidigare sagt.

Förrutom en vinstsumma på 50 000 dollar i ”ad credits” kommer IQ, Abby world och Wavemaker också att få tävla mot andra vinnare i Europa.

Här är alla vinnarna 2023

Greatest small business
Brödinstitutet / Jung Relations

The greatest performance
Oddlygood / Bright Mind Agency

Greatest creative
Cloetta Suomi  Toinen PHD / Bängeri

Greatest Tiktok
IQ / Abby World / Wavemaker