Tiktok testar virtuella influencers – kan AI knäcka kreatörerna?

Plattformen storsatsar på AI, även för sponsrat innehåll.

Först kom Song generator, som gjort det möjligt för användare på Tiktok att skapa egna AI-genererade låtar. Nu uppges plattformen vara i full färd med att utveckla AI-avatarer som ska kunna göra sponsrade inlägg.

Det är tydligt att Tiktok valt att omfamna AI-tekniken. Frågan är bara vad det innebär för influencer marketing.

Enligt The verge, som rapporterat om Tiktoks senaste experiment, är avatarerna inte något hot mot influencers, åtminstone inte så här långt. Avatarerna hämtar information från annonsörers och säljares Tiktok-butik och skapar därefter de sponsrade inläggen. Men funktionen är fortfarande bara under test och enligt Tiktok-anställdas tester är den inte redo att lanseras. 

Skapar frågor gällande intäktsfördelning

Den influencer som är rädd att konkurreras ut av en AI-avatar, kan nog hursomhelst andas ut. AI-avatarerna verkar inte kunna konkurrera med mänsklig interaktion på ett bra tag. Testerna visade nämligen också att reklam som presenterades av avatarerna genererade färre köp än reklam från mänskliga influencers. Däremot tror Tiktok fortfarande att AI kan användas för att komplettera traditionell influencer marketing.

Om sponsrat innehåll som är AI-genererat blir verklighet på Tiktok finns det också fler frågor som behöver svar. Bland annat hur Tiktok ska fördela intäkterna mellan virtuella och mänskliga skapare på plattformen. Det är också oklart om man har några planer på att begränsa avatarernas tillgång till så kallade ”brand deals”, som är Tiktok-kreatörers främsta intäktskälla.

Tiktok har med andra ord en del utmaningar att navigera mellan för att inte göra sina användare alldeles för upprörda.