Vanligt med barn som gör reklam till barn: ”Influencern är lite som en kompis”

Elizabeth Trotzig, Reklamombudsman.

Barn och unga som rör sig i sociala medier har inte bara kontakt med varandra. Enligt en ny undersökning möter de också en hel del reklam, inte sällan från influencers som också är minderåriga.  En ny undersökning från tidningen Resumé visar att var femte inlägg som barn möter i sociala medier utgörs av reklam.

SVT har pratat med 13-årige influencern Jacob ”Gurkis” Larsson, vars föräldrar har godkänt att han gör reklam. Han har för närvarande cirka 85 000 följare på Instagram.

Jag gör det mest för mina följare, för att de ska ha chans att vinna saker. Men lite för min egen skull också. Är man stor i sociala medier kan man ju ändå dra nytta av det och tjäna lite pengar tänker jag, säger Jacob “Gurkis” Larsson till SVT-programmet Lilla Aktuellt.

Det är helt lagligt för unga personer att göra reklamsamarbeten, men när reklam riktar sig till minderåriga är marknadsföringslagen strängare. Jacob Larsson berättar att han får en mängd förfrågningar och att ersättningen kan vara i form av till exempel kläder eller pengar.

Reklamombudsmannen (RO) Elizabeth Trotzig hör till dem som tycker att det är problematiskt att unga personer gör reklam till unga följare.

Jag tycker att det är olyckligt eftersom barn inte har samma erfarenhet och kunskap att skilja på vad som är betalda samarbeten och vad som är influencerns egen åsikt. Influencern är ju lite som en kompis, det är en i gänget och man vill gärna vara lite som sin influencer. Och så nås man också av kommersiella budskap från den här kompisen, det är en stor påverkan som jag tycker är olycklig, säger hon till SVT.

KidsBrandStore, som säljer kläder till ungdomar, är ett av de företag som enligt SVT använder sig av unga influencers.

Vår målgrupp är ungdomar, så det blir ganska naturligt att använda det givet att de befinner sig på sociala medier, säger Adeline Sterner, vd för Kidsbrandstore.

Adeline Sterner säger också att KidsBrandStore arbetar för att deras influencers ska bli bättre på att göra inlägg på ett korrekt sätt, så att det framgår att det handlar om betalda samarbeten.