Världens första virtuella influencer med Downs syndrom: ”En otroligt viktig milstolpe”

Vi har vid flera tillfällen berättat om den internationella trenden virtuella influencers, som faktiskt några svenska företag och organisationer redan börjat använda sig av. I Sverige har bland annat dagligvarukedjan ICA samt föreningen Mind och Studieförbundet Bilda hoppat på tåget.

RELATERAT: Så mycket tjänar AI-influencers – 160 000 kronor för ett Instagram-inläg

Fördelarna med en digital profil är många. Bland annat är det mer hållbart att visa upp digitala produkter än att skicka fysiska produkter fram och tillbaka, en annan fördel är att man kan skapa en perfekt bild eller video istället för att fota, filma och redigera. Men en nackdel är att det krävs en och ibland flera duktiga designers som kan skapa en så verklighetstrogen influencer som möjligt. Det kräver alltså en hel del tid, pengar och kunskap för att kasta sig in i leken. Och det kan vara en av anledningarna till varför trenden inte tagit mer fart.

Men nu har byrån Forsman & Bodenfors skapat en ny profil som ska ta världen med storm. Den nya digitala influencern heter Kami och det unika med henne är att hon har Downs syndrom. Kami är världens första virtuella influencer med Downs syndrom, och det är också anledningen till varför Forsman & Bodenfors, organisationen Down Syndrome International och The Diigitals, ett företag som jobbar med digitala lösningar och innovation, startade projektet.

I en värld där perfekta virtuella profiler tar allt mer plats, saknas representation av människor som inte passar in i idealet. Kami ska omformulera Downs syndrom i online-rummet. Vi hoppas att världen omfamnar henne och ser hennes potential, säger Rachel Kennedy och Firrdaus Yusoff, kreatörer från Forsman & Bodenfors, i ett pressmeddelande.

Namnet Kami ska vara en förkortning av Kamilah som ska betyda perfektion, enligt bolaget. Målet är att Kami ska ändra samhällets syn och uppfattning av personer med Downs syndrom.

Hon ska vara en kraftfull representation av att Downs syndrom inte är ett fel, eller ett misstag, och att hon inte behöver ”åtgärdas”.

Idag har Kami en Instagramkanal vid namn ”itskamisworld”. Men tanken är att hon inom kort ska finnas på flera olika sociala plattformar. På sociala medier kommer Kami, likt andra influencers, att dela med sig av ”sitt vardagliga liv och prata om sina känslor”. Hon ska normalisera synen på personer med Downs syndrom samtidigt som hon är öppen för att skapa inkluderande projekt med varumärken och företag.

Vi har alltid varit mycket medvetna om att personer med Downs syndrom inte fått ta plats i det digitala rummet. Kami ska vara en relaterbar representation i sociala medier, för unga kvinnor med Downs syndrom. Det är en otroligt viktig milstolpe för oss, säger Andrew Boys, vd för Down Syndrome International.

För att skapa en så autentisk representation av en kvinna med Downs syndrom, tog man hjälp av 100 unga kvinnor med Downs syndrom. Kamis kropp, ansikte, röst, gester och personligheter är en sammanslagning av alla de hundra kvinnornas egenskaper.

Processen att skapa Kami var delvis genom en algoritm, och delvis genom hantverk, skriver The Diigitals som skapade Kamis 3D-karaktär.

Att låta en algoritm ta fram grunden för hur Kami ser ut eliminerade alla risker för att en mänsklig hand skulle försköna bilden av karaktären. Vårt mål var att verkligen ge Kami en verklighetstrogen representation, och att Kami skulle bli en mix av de 100 kvinnor med Downs syndrom som hjälpte till i projektet, säger Cameron James-Wilson, grundare och vd av The Diigitals.