Gästkrönika: Virtuella influencers – den senaste trenden inom marknadsföring

Influencern Noonoouri och Jack Peters
Detta är en gästkrönika. Eventuella åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Virtuella influencers är den senaste trenden i den kinesiska detaljhandeln. Det är ett nytt och innovativt sätt för varumärken att nå ut till sin målgrupp. Figurerna har ofta mänskliga drag och interagerar med sina följare på sociala medier, precis som riktiga influencers. Den stora skillnaden är att de är helt datorgenererade. I en värld som blir allt mer digital är de ett effektivt verktyg för att stå ut från mängden och engagera kunder på nätet.

I efterdyningarna av pandemin har detaljhandeln digitaliserats snabbare än förväntat. PostNords årliga e-handelsrapport för 2020 visade att e-handeln ökade med 33 procent jämfört med föregående år. E-handelns tillväxt, som väntas fortsätta efter pandemin, har ökat varumärkens behov av en engagerande närvaro online. Samtidigt utgör generation Z, som har vuxit upp med internet, en allt större del av kundbasen. Det är därför ingen överraskning att virtuella influencers är populära, eftersom generation Z väljer digitala kanaler främst. En undersökning gjord av analysplattformen HypeAuditor visade att virtuella influencers genererar tre gånger så stort engagemang som riktiga influe. De är särskilt omtyckta av unga konsumenter som vill experimentera och testa nya produkter.

Trenden med virtuella influencers har redan tagit Kina med storm. Där använder stora varumärken dem för att möta sina kunder på nya sätt. Ett exempel är Tmall Luxury Pavillion, Alibabas plattform för lyxvarumärken, som 2019 lanserade ett spel med den datorgenererade influencern Noonoouri. Användarna fick följa med henne på en resa runt jorden, och genom att interagera med Noonoouri kunde användarna samla in poäng. Dessa kunde sedan användas för att förbättra chanserna att vinna åtråvärda priser hos de varumärken som deltog.

Virtuella influencers erbjuder möjligheter till spelifiering och nya sätt att möta kunden samtidigt som man behåller en mänsklig touch. En annan fördel är att de är tillgängliga dygnet runt, och kan interagera med kunder även under de tider på dygnet när trafiken är lägre.

Det finns dock några saker att tänka på när man arbetar med virtuella influencers. Precis som med vilken influencer som helst, måste deras värderingar överensstämma med ditt varumärkes. Influencermarknadsföring bygger på autenticitet och att knyta starka band med målgruppen. Det ligger i sakens natur att virtuella influencers inte är verkliga, vilket ställer stora krav på att vara selektiv och arbeta endast med virtuella influencers som verkligen delar ditt varumärkes värderingar och har anknytning till din målgrupp.

Trots deras växande popularitet är det osannolikt att virtuella influencers kommer att ersätta sina traditionella motsvarigheter. Dessa två kategorier av influencers har olika roller och kan därför komplettera varandra. Virtuella influencers öppnar större möjligheter att bygga band med yngre konsumenter och koncept som spelifiering, men det kommer alltid att finnas en plats för traditionella influencers. De senare har större möjligheter till interaktion, och kan bygga djupare och mer meningsfulla relationer med sina följare.

Den svenska detaljhandeln har alltid tidigt tagit del av digitala innovationer och trender. Till dessa hör traditionell influencermarknadsföring, omnichannelmarknadsföring och liveshopping. Just liveshopping har länge varit populärt i Kina och har även använts med framgång i Sverige, med en add-to-cart-rate på 12,5 procent enligt Bambuser. Med sin teknikintresserade befolkning är Sverige ett av de länder som har mest att vinna på att ta till sig digitala trender från Asien. För de företag som söker ett övertag mot konkurrenterna är det läge att överväga virtuella influencers som en del av marknadsföringsstrategin. Virtuella influencers roll inom handeln kommer sannolikt bara att växa i takt med att generation Z:s köpkraft och efterfrågan ökar.

Morgondagens vinnare inom detaljhandeln är de som kan anpassa sig efter ett allt mer digitalt landskap och nästa generations konsumenter.