Vill se krav på märkning av retuscherade bilder i reklaminlägg

Tjejzonen har startat namninsamling för en ny lag. “Kommer sannolikt även få en påverkan på influencervärlden.” 

Tjejzonen är Sveriges största stödorganisation för tjejer. Förutom Tjejzonen står de också bakom Ätstörningszonen och Storasyster online. Nu har de tagit upp kampen mot bildmanipulering och retuscherade bilder i reklam, något som även inkluderar sociala medier och influencer marketing.

Vi menar att en lagstiftning kring märkning av retuscherade bilder bör gälla vid alla former av reklam/marknadsföring. För influencers och sociala medier bör det gälla vid såväl sponsrade inlägg som vid inlägg som är annonsmärkta som kommersiellt samarbete, säger Christofer Brugge, kommunikationschef på Tjejzonen.

Efter vågen av kroppspositivism – nu har pendeln svängt

Under de senaste åren har allt fler influencers valt att visa en mer filterlös vardag i sina kanaler och begreppet “body positive” har sköljt som en våg över sociala medier. Men nu verkar trenden ha vänt

Det har funnits, och det finns fortfarande något av en trend kring mer ofiltrerade och kroppspositiva inlägg och konton. Det är naturligtvis något vi både applåderar och försöker stimulera till så mycket vi kan. Det är kanske den absolut viktigaste faktorn för riktig förändring på sikt, att det finns en bredare variation av bilder som vi alla, och de unga tjejerna i synnerhet, får se i sina flöden. Olika kroppstyper, olika utseenden och en större variation leder till en större acceptans för det egna utseendet och för att alla människor är olika. Men vi oroas starkt över att pendeln nu verkar svänga tillbaka till det rent sjukligt smala idealet.

Enligt en undersökning som gjordes av Lindex 2023 känner sig tre av fyra kvinnor otillräckliga på grund av skönhetsrelaterade ideal. I Frankrike finns sedan 2017 en lag som säger att bilder som manipulerats för att göra modellen smalare ska märkas med en varningstext, I Norge finns sedan 2021 en liknande lag som fokuserar på företagsreklam och kommersiellt innehåll i sociala medier. Även Danmark och England har lyft förslag på lagar kring ämnet. I den svenska riksdagen var frågan uppe år 2021 men sedan dess har inget hänt.

Så gott som varje kväll har vi samtal i Tjejzonens stödchattar som tar upp frågor kring skönhetsideal, utseendefixering och att leva upp till omvärldens krav kring det egna utseendet. Men också mat, vikt, träning och så vidare. Många unga tjejer kämpar med frågor kring detta. Det finns en utbredd problematik som är direkt kopplad till att bland andra, reklam-, skönhets- och modebranschen presenterar ett ideal som är ouppnåeligt via manipulerade och retuscherade bilder.

Ett viktigt steg på vägen

Christofer Brugge är tydlig med att tjejzonen inte tror att märkningen i sig är tillräcklig, men att en ny lagstiftning är ett viktigt steg på vägen.

Skulle det finnas ett krav på samtliga varumärken att så fort de använder sig av betald publicering på något sätt så måste de märka ut om bilden som används är retuscherad. Då är vi övertygade om att det skulle leda till ett stigma där varumärkena, och även de influencers som är inblandade, inte vill förknippas med att vilja sprida skeva och ouppnåeliga ideal.

Tjejzonens förslag berör bilder som inkluderar människor och som med hjälp av olika filter, eller andra sätt, markant förändrar utseende eller kroppsform. 

Sen är vi förstås medvetna om att skeva, ohälsosamma ideal även sprids och underbyggs på andra sätt, än genom reklam/annonssamarbeten. Men det är en större fråga som måste bearbetas från alla möjliga vinklar. Detta är ett steg på vägen tror vi.