Voyd vill göra kreatörerna till mediehus – slår sig ihop med nordens största nätverk

Pauline Valter, Head of creators på Voyd / Fredrika Fry, Head of talent, Splay one

Ska utöka kreatörernas intäkter.

Voyd lanserade under 2017 Voyd TV, som låter videokreatörer ta betalt för sitt innehåll genom engångsbetalningar eller prenumerationer. Snabbt lockade plattformen till sig flera stora kreatörer. Sedan dess har Voyd även lanserat en egen streamingtjänst, Voyd play, där prenumeranter kan få tillgång till exklusivt material från flera olika kreatörer, i en och samma app.

Nu fortsätter plattformen sin satsning på streaming genom att teckna avtal med Nordens största Youtube-nätverk, Splay one. Nätverket och contentbyrån har bland andra knutit till sig Alice Stenlöf, I just want to be cool och Camilla Hamid och nätverket har över 6 miljarder visningar årligen.

Genom avtalet med Splay one ökar inflödet av kreatörer ytterligare. Vi vet att Splay one har profiler i sitt nätverk som kommer att fungera helt perfekt på Voyd. Det känns fantastiskt att göra det här tillsammans, säger Pauline Valter, Head of creators på Voyd.

Ska öka intäkterna för kreatörer

Avtalet handlar, enligt Splay one och Voyd, om att utöka intäktsströmmarna för kreatörer och hjälpa dem att få bättre betalt för sitt innehåll.

Det här blir ett perfekt komplement för våra kreatörer. Genom vårt partnerskap med Voyd kan de enkelt utöka sina intäkter genom att fortsätta producera innehåll de brinner för, säger Fredrika Fry, Head of talent, Splay one.

Moa Lindgren och Mirabell är några av de profiler som genom avtalet kommer att släppa innehåll på Voyd. 

Detta går hand i hand med Splay ones talangerbjudande där vi hjälper kreatörer att nå tillväxt i visningar och intäkter. Nu får vi draghjälp av Voyd att bygga kreatörernas varumärken och öka intäkterna, vilket hjälper dem på resan mot att bli sina egna mediehus. Det är det vi brinner för, säger Fredrika Fry.