William Forslund från RMM i ny serie-satsning: ”En aha-upplevelse”

William Forslund

Igår släpptes det första avsnittet ur den nya YouTube-serien ”Mad about nature”. Bakom satsningen står outdoorvarumärket Lundhags som, med den här serien, vill locka ungdomar och unga vuxna till naturen.

Vi vill visa vilken fantastisk plats naturen är att vistas i och även bredda bilden av vad man kan göra där, säger Caroline Karlström, marknadschef på Lundhags, i ett pressmeddelande.

I slutändan är det en överlevnadsfråga att vi alla skapar positiva och hållbara relationer till naturen och då är det viktigt att ungdomar inte halkar efter utan att de inspireras på ett bra sätt.

Företaget har plockat in influencern William Forslund, även känd som ”Kulan” och en av grundarna av den kända Youtube-gruppen RMM, som kommer att åka runt i Sverige och möta människor som har en nära relation till naturen. I det första avsnittet som nu finns att se på Lundhags Youtubekanal träffar William Markus Torgeby, författaren som sovit i naturen i fyra år. Och i kommande avsnitt kommer han att bland annat lära känna kocken Lena Flaten, som är känd för att hitta sina råvaror i naturen.

Det känns både viktigt och spännande att få vara med och inspirera ungdomar i min egen ålder att upptäcka allt kul man kan göra i naturen. Den här serien har givit mig en aha-upplevelse och dessutom mersmak att hitta på nya upptåg i naturen och jag hoppas att även andra kommer att känna samma sak, säger William Forslund.

Idén till en serie på just Youtube, med en känd profil från plattformen, kom upp efter att företaget gett Sifo i uppdrag att undersöka unga vuxnas relation till friluftslivet och naturen.

Enligt undersökningen uppgav 29 procent gruppen unga vuxna, och 36 procent av de med lägre inkomst, att de har kommit ut mindre i naturen under 2020, jämfört med 2019. 20 procent av den yngsta gruppen, där deltagarna var 18 till 29 år, svarade dessutom att deras naturupplevelser hindras av att de saknar sällskap eller ett sammanhang. Samma grupp svarade också att de både saknar kunskap om var de kan åka och om vad de kan göra i naturen.

Vår undersökning visar att ungdomar och unga vuxna inte kommer ut i naturen för att de saknar sammanhang och sällskap. De finner dock detta i allt större utsträckning via digitala plattformar som YouTube, Instagram och TikTok. Att finnas här tillsammans med William Forslund är ett sätt att skapa sammanhang för denna grupp, säger Caroline Karlström.