Youtube öppnar upp för e-handel: ”Kommer förändra möjligheterna för varumärken”

TH: David Katz

Storsatsar på både e-handel och liveshopping.

Videoplattformen Youtube används nästan lika mycket till underhållning som reklamändamål, oavsett om det är samarbeten inbakade i influencer-klipp, reklamspottar mellan innehållet eller recensioner av olika produkter eller tjänster. Och nu satsar Youtube på e-handeln, genom att integrera nätbutikerna direkt på sin plattform. Det rapporterar Ehandel.

Att många influencerprofiler – som är stora på Youtube – driver egna e-handelsföretag är en sak. Men det är också allt vanligare att renodlade e-handlare eller varumärken satsar på egna kanaler på plattformen. När e-handelsflödet nu integreras på Youtube blir det därför enklare att locka till köp.

Vi är glada över samarbetet med Shopify, som kommer göra det enklare för kreatörer att visa upp sina butiker för sina communitys på Youtube. Tittare vänder sig nämligen allt oftare till Youtube när de söker efter en produkt de vill shoppa, säger David Katz, chef för Shopping Product hos Youtube.

Det bolag som nu krokat arm med Youtube är e-handelsplattformen Shopify, som bland annat många svenska och internationella influencers använder sig av till sina företag.

Kreatörer som länkar sina butiker kan visa sina produkter i sin kanal och dra nytta av Shopifys lagersynkronisering i realtid, så tittarna ska aldrig behöva bli besvikna över någon produkt är slut i lager, skriver Google.

Långsiktigt är planen är att tittare, som vill ta del av ett erbjudande eller klicka hem en produkt, inte ska behöva lämna Youtube för att genomföra sitt köp. Något som redan testas i USA, där e-handelskassan är integrerad på plattformen.

Samarbetet mellan Shopify och Youtube innebär även liveshopping-funktioner, där man ska kunna tagga produkter live i bild. På det viset ska tittarna enkelt kunna handla direkt under livesändningen.

Shopifys nya Youtube-integration kommer i grunden att förändra möjligheterna för oberoende varumärken i kreatörsekonomin. Vi är glada över att utöka vårt långsiktiga partnerskap med Google för att tänja på gränserna för D2C-handel på YouTube, säger Kaz Nejatian, produktchef på Shopify.