Via nischade podcast-program är det enklare att rikta sig mot rätt målgrupp som annonsör. Men om man till exempel vill satsa på en lifestyle-podd, där samtalsämnena kan skifta snabbt och från avsnitt till avsnitt, är det svårare för en annonsör att vara relevant. Men nu har poddbolaget Acast lanserat en lösning.
RELATERAT: Hon tar över som VD på Acast – ”imponerande meritlista”
Den nya funktionen ”Conversational Targeting” gör det möjligt för annonsörer att rikta sig mot enskilda samtal i podcastavsnitt. Men hur går det till egentligen, kan man undra.
I pressmeddelandet förklarar bolaget att varje avsnitt, som släpps via Acast, transkriberas till text som sedan analyseras av AI och ”Natural language processing”. Sedan kategoriseras varje avsnitt och görs tillgängligt för relevant annonsbudskap.
Vårt uppdrag är att göra poddannonsering så bra som möjligt, och detta är ett stort steg för oss i att skapa bättre tjänster inom targeting för annonsörer – samt att hjälpa till att öppna fler poddkreatörers avsnitt för annonsintäkter, så att de kan fortsätta att göra den podcast som lyssnarna älskar, säger Ross Adams, vd på Acast.
Med GDPR och alla nya dataskyddslagar som är på ingång ska Conversational Targeting möjliggöra för annonsörerna att hålla sig på det torra, genom att rikta sig mot rätt målgrupp utan att behöva sikta mot enskilda lyssnare eller använda personlig information.
För poddkreatörer innebär dessa nya funktioner att en större del av deras avsnitt öppnas upp för potentiella annonser och de intäkter det medför.
Annonseringsfunktionen har dock ännu inte lanserats i Sverige. För tillfället är Conversational Targeting tillgänglig i Holland, England, Frankrike, Tyskland, Italien och Spanien. Planen är att den svenska och norska marknaden ska få funktionen senare i år, skriver Acast.