Acast plockar guldkorn från Bauer Media: ”En tydlig maktposition”

Josephine Forssjö och Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg från Ångestpodden

”Går inte att erbjuda mer versatil portfölj”.

Acast fortsätter värva poddtitlar. Nyligen välkomnade bolaget in åtta nya kommersiella podcasts, bland annat ”Fint, Fult och Pengar” med Isabella Löwengrip och Anna Björklund och ”Nessvold & Skäringer” med Hampus Nessvold och Mia Skäringer. Man har även lyckats knyta sig an Alice Stenlöfs och Klara ”Tanby” Elvgrens nya satsning ”Vad fan hände?”.

Och nu kliver ytterligare sex nya kommersiella program ombord. Två poddar förvärvas från Bauer Media, och en av dem är Ångestpodden, som drivs av Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg sedan 2015. Duon inleder sin Acast-era med en personliga intervju med statsministern Ulf Kristersson.

Det är otroligt att se hur podcast som medieformat, även kan ha en tydlig maktposition i politiken. Vi har sedan ett år tillbaka drivit vår politiskt obundna kampanj ”Tre minuter”, som syftar till att förbättra elevhälsan runt om i landet. Att statsministerns team hörde av sig för en intervju tycker vi är en tydlig indikation på att det går att göra skillnad med sin plattform, säger Ida Höckerstrand och Sofie Hallberg, i ett pressmeddelande.

Andra titlar som väljer Acast är ”Widerström Dahlén”, av Karolina Widerström och Sofia Dalén, ”En jävla fest” som Amanda Colldén – känd från podden ”Alla våra ligg” – står bakom samt humorpodden ”Hemnetknarkarna”.

I juni startar dessutom profilen Frida Boisen tillsammans med sin dotter Tilda Boisen ett nytt format ”Berätta alltid det här”. Och en annan ny satsning är ”Not fanny anymore” som startas av poddveteranen Jessica Almenäs från Träningspodden tillsammans med kändis makeup-artisten Fanny Lagerwall.

Att få lyssna på Ulf Kristersson när han pratar om känslor kring ångest, att få följa med en livsviktig hälsoresa guidad av Jessica Almenäs eller att få skratta en stund med den ljuvliga Sofia Dalén och hennes vän – det går inte att erbjuda en härligare, viktigare eller mer versatil portfölj som vi på Acast erbjuder våra lyssnare och annonsörer just nu, säger Josephine Forssjö, nordisk innehållschef på Acast.