Beviset att trender på sociala medier kan göra nytta

Bild från Alex Schulmans Instagram

Den virala vattenutmaningen ”Icebucket challenge” samlade ihop pengar som har resulterat i ny medicin.

För åtta år sedan dök det upp en viral trend på de sociala medier som var populärast på den tiden. Det var en utmaning som hette “Icebucket challenge” och som startade med att kända människor hällde en hink med isvatten över sig och därefter utmanade sina vänner att göra detsamma. Den som inte ville göra utmaningen uppmanades att istället skänka en valfri summa till forskningen runt sjukdomen ALS, och man kunde självklart både göra utmaningen och skänka pengar.

Under tiden som utmaningen var som hetast fick man bland annat se Kim Kardashian, Justin Bieber och LeBron James utföra utmaningen. I Sverige var det kändisar som bland annat Timbuktu, Alex Schulman, Darin och Malin Eklund som ställde upp och bidrog med uppmärksamhet till kampanjen som drevs av Hjärnfonden.

Sammanlagt drog kampanjen in över en miljard svenska kronor världen över. En del av pengarna gick till forskning som resulterat i att det i veckan godkändes en första bromsmedicin mot ALS. I en artikel i NPR tackar Calaneet Balas som är vd för ALS Association följande vis:

Vi tackar de miljoner människor som skänkte pengar, deltog och möjliggjorde att vi kunde investera i lovande projekt likt detta, som med omedelbar verkan kommer att hjälpa personer med ALS.