Bianca Ingrosso är en kvinna med många titlar. Rent formellt driver hon fem olika aktiebolag – Bibbz AB, Bianca Ingrosso AB, Beauty Icons AB, Beauty Icons Holding AB och Sammy Holding AB. Men många känner säkert igen henne från realityserien Wahlgrens värld eller från underhållningsprogrammet Talang där hon sitter i juryn.
Hon har även gjort sig ett stort namn i sociala medievärlden, och är idag en av Sveriges största influencers. Bianca är också medgrundare av, och delägare i, sminkföretaget Caia Cosmetics. Och tidigare i år vann hon ”Årets kvinnliga stjärnskott” vid den nationella finalen av EY, Entrepreneur Of The Year. För några dagar sedan spelade hon dessutom in sin första singel, som klättrade upp i Sverige-toppen på Spotify under en enda dag.
Nu har DiDigital avslöjat Caia Cosmetics siffror för 2020, och tillväxten pekar spikrakt uppåt. Omsättningen ökade med 173 procent och landade på 150 miljoner kronor, med en vinst på 55 miljoner kronor – som kan jämföras med en vinst på 5,5 miljoner året innan.
Det har gått otroligt bra, och fortsätter det så här så kommer vi att nå en omsättning på över 300 miljoner kronor i år, säger Bianca Ingrosso till sajten.
Förra året gick riskkapitalbolaget Verdane in med 200 miljoner kronor för strax över 50 procent av Caia Cosmetics, och blev därmed storägare. En investering de är mycket nöjda med.
Caia har potential att bli en av våra bästa investeringar, vi har inte sett något annat bolag som påvisat den här typen av momentum, säger Henrik Aspén, partner på Verdane.
Och investeringen har betytt mycket för Caia Cosmetics, berättar Bianca. Bolaget har inte bara fått en kapitalboost men även tillgång till en stor kunskapsbank.
När man är en startup, och vi har inte varit så många i vårt bolag, och andra människor tror på en så pass mycket att de väljer att investera ett så stort kapital, så känns det jättekul och jättestort. Sedan Verdane kom in har vi kunnat maxa, och kunnat nå mål som vi satt upp, säger hon.
Bianca är en av dem som sitter i Caias styrelse. På Di:s fråga om hur hon har blivit bemött, sett utifrån att hon är den enda med en influencerbakgrund, svarar Bianca att hon tas på lika stort allvar som de övriga medlemmarna.
Jag tycker att jag har blivit bemött på ett väldigt respektfullt sätt, och känt att mina ord är värdefulla i sammanhanget.
Hon tillägger dock att det finns flera för- och nackdelar kopplade till att vara ett igenkänt namn och samtidigt vara ansiktet utåt för ett bolag.
Men i vårt fall så tror jag att det främst har varit en fördel. Jag tror inte att vi hade nått de här siffrorna om jag hade varit anonym, men samtidigt ligger det stor press på ens axlar. Fallerar jag, så kan bolaget falla också.
Att ha så många bollar i luften kan däremot vara en utmaning ibland, säger Bianca. Hon berättar att hon ständigt måste vara uppkopplad och nåbar, samtidigt som hon ska kunna ha ett fridfullt privatliv. Hon driver flera företag som hon jobbar med att utveckla, men lägger samtidigt mycket tid på att öka sin kunskap inom de affärsområden som hon brister i. Hon känner även en press att ständigt leva upp till den ”enorma entreprenören” som alla pekar ut henne som, samtidigt som hon måste visa att hon är ”en vanlig tjej” på sociala medier.
Den största utmaningen är att jag har fem olika heltidsjobb, och mår jag inte bra så kan jag inte göra något av mina jobb bra. För jag är mitt jobb och mina jobb är jag. Det har varit ganska utmattande ibland. För varannan timme varje dag måste jag bolla mellan alla de här jobben, och då kan jag ibland tappa bort mig och inte veta om jag är ”roliga Bianca som är på tv” eller ”företagsamma Bianca som driver bolag”.
Men trots en del utmaningar så förvandlas nästan allt hon rör vid till guld. Förutom Caia Cosmetics framgångsrika resa, så tar hon även andra varumärken och bolag till nya rekord. Som till exempel när hon lanserar ett samarbete och kraschar e-handelsbutikerna på grund av en hög kundanstormning, eller säljer slut produkter och kollektioner på nolltid. Men Bianca har även sagt, i sina egna sociala kanaler och i andra intervjuer, att hon tackar nej till de flesta samarbetsförfrågningar.
Det är jag och min manager Vanessa som väljer företag, och vi utgår ifrån vilka företag jag brinner för och vill jobba med. Men främst vilka företag som vill nå nya mål och har höga ambitioner, så som vi har. Vi vill hela tiden jobba med att forma influencer marketing, så som vi ser det. Vi är så imponerande av hela branschen och träffar man ett likasinnat bolag som vill göra något stort, pampigt, fett och för kundens bästa, plus att det är ett bolag jag älskar och har varit ett fan av själv – då är det en självklarhet att tacka ja. Men vi tackar nej till 99,9 procent av alla förfrågningar, och de bolag jag samarbetar med känns 100 procent rätt, och representeras av kreativa entreprenörer.