Branschen vill bort från korta aktiveringar – ”krävs mer av varumärkena”

Emma Lundsten, Head of Operations and Client Success på Cure Media

Cure Media är ett influencer marketing-företag som grundades 2014 och idag jobbar bolaget med marknaderna Norden, Tyskland, UK, Nederländerna, Österrike och Polen.

Och idag har vi hört av oss till Emma Lundsten som är Head of Operations and Client Success på Cure Media, för att höra hur kampanj-trycket ser ut under årets Black Friday-period.

Trycket är väldigt högt. I takt med att branschen ständigt växer, ökar även trycket på viktiga perioder såsom Black Week och jul. Vi som jobbar med fashionbolag inom mode, skönhet och inredning märker såklart av detta extra mycket och många aktiviteter planerades och bokades in redan efter sommaren, säger hon.

I år är en tydlig trend att inte kampanja en dag, eller göra korta och snabba nedslag. Det är något som de flesta influencers och varumärken har valt bort i år. Det vittnade bland annat Carl Kling på Interlaced Influencers om igår. Och Emma Lundsten understryker att korta och snabba aktiveringar är något man borde röra sig bort från.

Allt fler aktörer slåss om målgruppens uppmärksamhet på sociala medier idag och det krävs mer av varumärkena för att lyckas stå ut från mängden under den här intensiva och viktiga handelsperioden. Misstaget många gör är att de jobbar relativt kortsiktigt och kampanjfokuserat med sin influencer marketing, istället för att bygga upp en närvaro hos målgruppen under en längre tid.

Vi på Cure Media fokuserar på att jobba långsiktigt med våra kunder och hjälper dem att bygga upp en ”always on”-närvaro under hela året, som gör att de enklare kan skapa väldigt fina resultat även under dessa tider när trycket och konkurrensen är stenhård.

Hur är influencers inställning till årets handelshögtid?

Överlag fortsatt positiv. Veckan är viktig för dem på samma sätt som den är viktig för varumärkena. En större skillnad mot tidigare är att samarbeten bokas in långt i förväg och att priserna höjs under veckan. Det krävs således ännu mer framförhållning och planering från varumärkenas sida, för att säkerställa synlighet via rätt influencers, avslutar Emma Lundsten.