Därför valde Bubbleroom Rebecca Stella: ”Ett kliv in i gamla Rebecca”

”I linje med vad jag tror och står för”.

Idag släpper modeföretaget Bubbleroom en ny kollektion, och den här gången har influencerprofilen Rebecca Stella frontat kampanjen. Något hon inte har gjort på några år.

Herregud vad jag saknat det! Att få vara ansiktet utåt för den här kollektionen känns som ett kliv in i gamla Rebecca, och jag älskar det! Det känns extra kul att få göra det här för alla mina otroliga följare som längtat efter att jag ska göra något med kläder igen, säger Rebecca Stella till Influens.se.

Det är inte ovanligt att Bubbleroom gör designsamarbeten med kända profiler. Influens.se har bland annat pratat med Hanna Friberg som nyligen tog fram en egen kollektion för företaget, efter flera års uppehåll. Dessförinnan har även Lovisa Wallin, känd som ”Lojsan”, och Nicole Falciani varsitt designsamarbete med Bubbleroom.

LÄS ÄVEN: Hanna Friberg om samarbetet med Bubbleroom: ”Behöver ingen röd tråd”

Men i det aktuella samarbetet med Rebecca Stella har Rebecca inte designat kollektionen.

Kollektionen är framtagen och designad av Bubblerooms designteam med Rebecca i åtanke, säger Emma Woldemeskel, PR & Social Media Manager på Bubbleroom, till Influens.se.

Men Rebecca har tillsammans med vår stylist valt ut de plagg som hon önskat att fronta, samt varit delaktig i hur hon velat framhäva dessa looks.

Varför blev det inget designsamarbete med Rebecca?

För oss är det viktigt med variation i de kampanjer vi släpper. I det här fallet var det inte designen som var det viktigaste för oss att förmedla, utan att uppmuntra våra kunder till att våga gå sin egen väg och vara den bästa versionen av sig själv. Där är Rebecca är en stor inspiration. Hon bestämde sig tidigt för att gå just sin egen väg och bygga ett liv i Los Angeles, och vi tror inte det har undgått någon att hon gjort det med stor självsäkerhet.

Bubblerooms team åkte hela vägen till USA för att fotografera Rebecca Stella, som fick välja ut platserna de skulle fota på. Något företaget menar en central del av kampanjen.

Anledningen till att vi valde Rebecca är för att hon har en personlighet och självkänsla. För att kampanjen skulle få den känsla vi ville förmedla så var det viktigt för oss att producera den i L.A. Förutom att hon visar oss sina favoritplatser ville vi veta hur man står upp för sig själv, vad hon vill förmedla till andra kvinnor och hur hon byggt upp sin, och även andra kvinnors, självkänsla.

Kampanjbudskapet handlar om hur Rebecca vågat gå sin egen väg, tagit för sig av livet och att aldrig bett om ursäkt för sig själv. I kampanjen får man ta del av hennes resa som har tagit henne dit hon är idag, från en småstad i Sverige till L.A.

LÄS ÄVEN: Lojsans kollektion kraschar Bubbleroom: ”På tårna från första sekund”

Och för Rebeccas del var det lite av en nostalgisk upplevelse, att få fronta en kollektion som den här.

Jag var den första influencern att göra en gästkollektion för ett svenskt varumärke, och efter det så gjorde jag cirka tio stycken. Därefter startade jag mitt eget varumärke, Rebecca Stella – där jag sålde massor av festklänningar. Men mitt i allt så blev jag gravid och valde att lägga det på hyllan för att fokusera på att vara mamma, säger Rebecca.

Vad är det för skillnad på att välja en känd profil istället för en modell? 

Vi vill, i alla våra kampanjer, förmedla en känsla som våra kunder ska kunna leva sig in i. När det då kommer till att välja huruvida vi ska arbeta med en profil eller en modell beror helt enkelt på vad det är som ska förmedlas, och vem som gör det på bästa sätt, säger Emma Woldemeskel och fortsätter:

I detta fall var det självklart redan från start att Rebecca var en perfekt matchning. Vi har under en längre tid haft en dialog med henne, i ett försök att hitta det perfekta tillfället för ett samarbete och nu är det här. Matchningen av profil är för oss viktigare än att det är en känd person med hög spridning. Kan vi inte förmedla känslan vi önskar är det inte rätt för just det samarbetet eller framför allt, vår kund. Då gör vi tillsammans inte en lyckad kampanj.

Och för Rebecca var det viktigt att hennes värderingar matchar kampanjens, och att hon kan stå för satsningens budskap.

Den här kollektionen pushar oss att våga ta plats, och det går perfekt i linje med vad jag tror och står för, avslutar hon.