De gör plattformen öppen för alla – ”har under en längre tid analyserat marknaden”

Bygger en infrastruktur för branschen.

Tidigare i år nylanserades koncernen Syncro Group samt två av dotterbolagen Collabs och Cube. Syftet var att positionera sig ännu tydligare inom influencer marketing-branschen. Ett steg i den riktningen gör man genom en ny plattform, som får se dagens ljus i början av 2023.

Strategin är att göra Collabs till en infrastruktur för branschen, där företag som Zoom stått som förebild för den kommande satsningen, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Den kommande plattformen har fått namnet Freemium, och är en förlängning av Collabs plattform som lanserades i augusti. Den beskrevs som ett “Google för influencer marketing”, och baseras på en AI-sökfunktion som Influens.se har skrivit om tidigare här. Men nu kommer samtliga funktioner på plattformen att vara gratis att använda.

Planerna med att göra Collabs plattform licensfri för användare har funnits med sedan start. Vi har under en längre tid analyserat marknaden och det ekonomiska klimatet och vi vet att varumärken nu håller hårdare i sina medie-budgetar, ser över sina licenskostnader och lägger stor vikt vid att kunna påvisa ROI när de väl investerar i media. Vi vill inte låsa in vår tjänst bakom licens utan skapa en infrastruktur för hela branschen, säger Fredrik Grufvisare, vd på Collabs.

Den licensfria plattformen ska ”maximera ROI inom influencer marketing”. I samband med lanseringen i början av nästa år, ska man även släppa en ny fintech-tjänst “Collabs Payout” som ska sköta all hantering av transaktioner mellan varumärken och kreatörer. Samtliga faktureringsflöden mellan företag och kreatörer kommer att kunna automatiseras på plattformen.

Vi ser nu en möjlighet att göra en liknande resa inom influencer marketing där vi snabbt kan nå ut med vårt erbjudande till många kunder på kort tid. Vi skalar genom att först tillföra värde till våra kunder genom en fri plattform och sedan tar vi en avgift baserad på transaktionerna i plattformen där “Collabs Payout” agerar som motor, säger Olof Lindblom, CMO på Syncro och grundare av Cube.