De plockar in 90 miljoner: ”Det viktigaste formatet för sociala kanaler”

Peder Bonnier

Videoverktyget Storykit, som vänder sig till företag och organisationer, expanderar nu till flera europeiska marknader. Det skriver Di.

För att lyckas med expansionen har man genomfört en finansieringsrunda på 90 miljoner kronor, som leddes av det brittiska investeringsbolaget Expedition Growth Capital. Storykit blir Expedition Growth Capitals första investering i Norden.

Storykit tillgodoser ett universellt behov hos alla företag och på alla avdelningar: att snabbt producera videoinnehåll som är professionellt, varumärkesanpassat och kostnadseffektivt. Vi ser en enorm potential för företaget under de kommande åren, säger David Olsson, investeringschef på Expedition Growth Capital, till sajten.

Peder Bonnier, vd och grundare av Storykit, är också mycket nöjd:

Video är det viktigaste formatet för sociala kanaler under 2022 och framåt. Den här investeringen gör att vi kan investera ännu mer i vår produkt samtidigt som vi kan expandera till fler marknader och kundsegment, säger han.

Bland kunderna finns Skandia, Stockholms stad och Lufthansa Systems. Och enligt egen utsago ligger Storykits återkommande intäkter på över 50 miljoner kronor.

Under räkenskapsåret 2020 uppgick omsättningen på 28,9 miljoner kronor samtidigt som förlusten sjönk ytterligare och landade på -6,7 miljoner. Storykit grundades 2018.