Säger sig vilja bidra till en mer transparent och rättvis bransch.
Boostified pay har sedan 2017 satsat på mikroinfluencers och har lockat till sig över 650 varumärken och 26 000 användare. Nu utökar marknadsplatsen sitt utbud av tjänster, genom att lansera en budgivningsfunktion. Influens bad företaget berätta mer om hur funktionen fungerar.
“Mer diversifierade samarbeten”
Enligt Boostified pay innebär funktionen att influencers får större kontroll och utökade möjligheter att själv värdera sitt arbete och inflytande. Samtidigt innebär budgivningssystemet en direkt kontakt mellan varumärke och influencer, vilket gör att man kan undvika mellanhänder. Det i sin tur innebär att priset för samarbetet inte behöver sättas med hänsyn till en eventuell tredje parts procentandelar.
Vår förhoppning är att detta system ska bidra till en mer inkluderande och rättvis bransch. Genom att tillåta alla typer av influencers att lägga bud på kampanjer öppnar vi upp för mer diversifierade samarbeten, säger Nathalie Lameri, CMO och medgrundare på Boostified pay till Influens, och fortsätter:
Detta ger varumärken tillgång till ett bredare spektrum av kreativa talanger. Vilket inte bara kan förbättra kvaliteten på kampanjerna utan också säkerställa att en större mångfald av röster blir hörda inom influencermarknadsföringen.
Så funkar budgivningen
Budgivningen görs möjlig genom att företaget skapar en publik kampanj på sin ”samarbetssida”, via Boostified pay. Anslutna influencers kan där se företagets budget, det vill säga vad de är villiga att betala, till exempel för ett Instagram-inlägg. Budgeten fungerar, enligt Boostified pay, som “en riktlinje” för varje samarbete, men budgivningen görs individuellt. Om influencers anser att budgeten inte speglar deras värde kan de lägga ett bud. Därefter kan företaget själva välja ut de profiler de vill jobba med, baserat på budget och inkomna bud.
Vi ser detta som öppningen av nya möjligheter. Vårt nästa mål är att lansera en förbättrad profilsida för kreatörer, där de kan visa upp sin portfolio och länka till sina olika kanaler. Detta kommer att underlätta för företag att fatta beslut om samarbeten och bud.
Influens frågade om det även går att lägga ett mycket lägre bud än den utskrivna budgeten, och om det då kan finnas en risk att priserna pressas, till en gräns som inte är branschmässigt rimlig. På den frågan fick vi däremot inget konkret svar.