”Vi har 5 till 10 år kvar för att påverka generation alphas beteende och vanor”.
Den nya sociala medieplattformen Logcast baserar sitt flöde på ljudfiler istället för ett visuellt innehåll. Plattformen lanserades i fjol och har fått backning på vägen från flera investerare. Nu krokar man arm med den svenska fintech-startupen Gigapay, som hjälper bland annat influencers med fakturering eller bokföring.
LÄS ÄVEN: De plockar in färska miljoner: ”Om Spotify, Instagram och Opensea fick en bebis”
Av företagets natur att döma så skulle man kunna tro att samarbetet handlar om en ekonomisk-tjänst, men så är det inte. Gigapay ska podda på Logcast plattform. Programmet har fått den engelska titeln ”Your Influencer journey” och kan översättas till ”Din influencer-resa”. I avsnitten kommer programledaren att samtala med diverse ledarprofiler och experter inom ett ämne kopplat till influencer marketing.
Logcasts community kommer att få tips och insikter om de senaste trenderna och vad som gör framgångsrika betalda samarbeten med några av de främsta varumärkena i världen, skriver Gigapay i ett pressmeddelande.
Fördelen med Logcast är, enligt bolaget, att man inte behöver redigera materialet utan kan publicera det direkt på plattformen, vilket gör materialet mer trovärdigt och samtalen mer mänskliga och tillgängliga.
Vårt primära mål är att hjälpa våra medlemmar inom vårt community att gå från bra till bäst inom sitt område, vilket vi anser samarbetet med Logcast kommer att bidra till. Vi har alltid varit nyfikna och strävar ständigt efter att vara först i alla relevanta trender, i syfte för att nå vårt mål. Att dela med oss av våra berättelser i dessa korta poddsändningar är något vi på Gigapay tror starkt på. Framöver är tanken att logcasten ska utvecklas till en fullskalig podcast, som i sin tur kommer att distribueras globalt, precis som våra utbetalningar till kreatörer, säger Raiha Buchanan, vd och medgrundare av Gigapay, till Influens.se.
Har ni fått någon feedback på avsnitten ännu?
Allt började med att vi delade några av våra ”logs” (korta poddsändningar) till några av de mest inflytelserika experterna inom influencer marketing. Responsen var jättepositiv vilket bidrog till att vi bestämde oss för att göra något med materialet. Detta blev i sin tur startskottet till våra första avsnitt av “Your Influencer journey” som publiceras redan nästa vecka. Stay tuned!
Vilka namn ska ni ha med i podden?
Vi har redan spelat in två avsnitt med grundarna till två av Sveriges snabbast växande företagen inom e-handel. Däribland Anna Cronvist, grundare av Esther´s app och Nathalie Eriksson, tidigare Interim CMO för Corpia och idag grundare och CEO till Crunch time. Vi har fler spännande personer som kommer gästa oss framöver men dessa är ännu hemliga.
Vilket ämne ser ni mest fram emot att diskutera i podcasten?
Influencer marketing är hetare än någonsin! Det är inte ovanligt att 80 procent av hela marknadsföringsbudgeten idag läggs på samarbeten med influencers. Detta kan låta mycket, men när en investerad krona kan resultera i en avkastning på 5 kronor, är det förståeligt varför intresset kring influencer marketing fortsätter att öka år efter år, säger Raiha Buchanan och tillägger:
I dagsläget läggs ett stort fokus på hur influencers kan få sina kanaler att växa, medan marknadssidan istället fokuserar på hur ett varumärke ska gå tillväga för att hitta “rätt” influencer för sitt varumärke. Vi vill bidra med något nytt inom fältet som kan hjälpa att utveckla både kreatörer som företag. Vi kommer ta upp frågor som både kan hjälpa kreatörer och marknadsföringschefer.
Raiha avslöjar ämnena podd-satsningen ska djupdyka i:
Vi ska prata om allt från “hur växer jag mina kanaler på Instagram och TikTok”, “vad kan kreatörer lära sig av de största Instagram- och Tiktokprofilerna”, ”hur skickar jag en faktura för mitt blogginlägg”, ”behöver jag starta ett företag för att få betalt”, ”hur rapporterar jag mina inkomster till skattemyndigheten” till ”hur betalar jag mina internationella influencers”.
Leni Andronicos är en av de två grundarna till Logcast samt vd. När Influens.se frågar henne vad hon tycker om samarbetet, säger hon att det är ett bra exempel på hur varumärken kan engagera och bygga en stark relation med sina kunder och community.
Vi är glada för att vi kan vara en del av Gigapays satsning. För vår del är partnerskapet ett steg i vår kommersiella strategi. Logcast funkar lika bra för både privatpersoner, influencers eller företag, oavsett storlek eller bransch, säger hon.
Hur många företag använder sig av er plattform idag?
Vi börjar se allt fler varumärken experimentera med Logcast, och ett roligt exempel är Paris Saint-Germain Football Club – världens mest följda idrottslag på sociala medier med över 150 miljoner fans. Klubben loggade nyligen live från sommarturnén i Japan, där PSG-TV-värdar delade med sig av händelser från bakom kulisserna.
Ni lanserade plattformen för ett år sedan och under det senaste året har ni fått in en hel del investerare, ni marknadsför er hårt på marknaden och nu har ni kommit i mål med samarbete med Gigapay. Hur är stämningen internt?
Logcast befinner sig i sin starkaste tillväxtperiod någonsin och vi är stolta över att så många skapare och varumärken använder vår plattform. Vårt team växer också snabbt, vi har expanderat till över 60 länder och vi är taggade på framtiden. Vi håller på att bygga nästa stora sociala plattform! säger Leni och fortsätter:
Varje dag är intensiv, men vi har en unik möjlighet att bygga ett nytt globalt beteende. Den mänskliga hjärnan utvecklar fortfarande social kognition under 20-åren, vilket innebär att vi har 5 till 10 år kvar för att påverka generation alphas beteende och vanor. Vi kommer inte att sluta förrän vi lyckats. Vi har ett internt motto: ”Om det var lätt skulle alla göra det”, avslutar Leni Andronicos.