Teamet växer och blickar utomlands.
I somras lanserade influencern Jelena Meacham dejtingappen Blind Date. Lanseringen gick över förväntan och inom en månad hade plattformen fått in runt 2 000 aktiva användare.
LÄS ÄVEN: Tusentals användare och en investering säkrad: ”Redo att ta nästa steg”
Men efter ett drygt halvår på marknaden väljer Jelena att ge appen ett nytt namn och utseende, och det nya namnet blev Kim.
Varför byter ni namn?
Vi vill stå för en ännu tydligare och inkluderande positionering. Utan att säga för mycket kommer vi att erbjuda en bredare och en ännu mer spännande app, säger Jelena Meacham till Influens.se.
Förändringarna i namn och design smyglanserade för någon veckan sedan. I skrivande stund har appen cirka 3 500 användare i Stockholm med omnejd, men antalet växer snabbt nu, säger Jelena.
Vi växer med ungefär 100 medlemmar per dag, och användarna finns i olika delar av Sverige. Viktigt att tillägga här är att vi hittills vuxit mer eller mindre uteslutande organiskt. Vi rullar ut våra marknadsföringskampanjer inom kort och ambitionen är att växa betydligt snabbare.
Är det inte svårt att ”börja om” med ny logga och namn när man varit igång ett tag?
Vi är såpass tidiga på bollen att det inte har skapat någon större friktion. Namnbytet har gått smidigare än förväntat faktiskt. Sen så har namnbytet och den nya designen av appen bara resulterat i positiv respons från våra användare, vilket är väldigt kul och precis vad vi hoppats på. Våra användare stannar kvar, vi växer fortsatt stadigt och vår organiska tillväxt rullar på bra.
I samma veva som man byter sin visuella identitet avslöjar grundaren att appen blickar mot andra marknader.
Vi har idag en helt färdigutvecklad app redo att skala upp. Parallellt med bygget av appen har vi tittat intensivt på ett par nya marknader som vi bedömer är högintressanta för vår tjänst och plattform. Men vilka det är får vi återkomma med längre fram.
Idag jobbar fyra personer med dejtingappen, men fler ska det bli.
Vi gick precis ut med en ny tjänst, då vi söker vår första head of marketing. P å bara några dagar har det kommit in flera ansökningar och vi har höga förväntningar om att hitta rätt person till den tjänsten inom kort, för att utöka vårt team och möjligheterna för Kim.
Hur blev 2022 för er ekonomiskt?
Vi lanserade vår betaversion sent under 2022 så vi har inga siffror att visa upp ännu. Det vi dock ser är att runt 4-6 procent av våra användare hittills konverterar till betalande premiumanvändare, vilket i så här tidig fas får ses som ett positivt tecken och att vi är på rätt väg.
För 2023 då? Vilka blir era stora milstolpar i år?
Vi är riktigt taggade inför 2023. I år vill vi ta en tydlig position i Sverige men även på en eller ett par nya marknader utomlands. Kim ska bli ett självklart alternativ till dagens dejtingappar där vi kommer att bli en mer heltäckande plattform, med tydligt fokus på vad man letar efter och inte bara swipea på bilder eller utseende. Vi vill börja inifrån och ut, inte tvärtom. Tänk vad många som kan ha swipeat förbi en potentiell partner, bara på grund av en bedömning de gjort på en millisekund utifrån en bild, säger Jelena Meacham och fortsätter:
Nästa steg för bolaget är också att gå ut i en investeringsrunda där vi redan mottagit bra intresse från ett par namnkunniga personer. Kapitalet kommer till största del gå till att rulla ut Kim på nya marknader, då våra utvecklingskostnader till största del redan är tagna.
Avslutningsvis skickar Jelena med att de läsare som vill testa appen och kommer på förbättringsförslag gärna får höra av sig till henne.
Förbättringsförslag eller bara har allmän feedback! Hör av er till mig. Vi vill ju skapa en så grym app som möjligt, och inget är perfekt från start.