Fler äldre kvinnor blir influencers – Eva Wikner: “En fråga om trovärdighet”

Eva Wikner Grahnström

Blev influencer som 69-åring, nu har hon nästan 15 000 följare på Instagram.

Medan reklambranschen fortfarande till stor del fokuserar på personer mellan 18 och 35 år, har antalet influencers över 50, främst kvinnor, ökat. Med tusentals följare, ibland över 1 miljon, har de också lyckats fånga annonsörernas uppmärksamhet.

En av dessa kvinnor är Eva Wikner Grahnström, som vid 69 års ålder bestämde sig för att satsa på en karriär som influencer och modell. 2,5 år senare har hon hunnit fylla 71 och antalet följare på Instagram har snart nått 15 000. Influens kontaktade Eva Wikner Grahnström för att fråga vad som hänt sedan hon startade sitt nya Instagramkonto, @eva_wikner.

Att profilera sig som influenser och modell när man som jag är 71 år, har öppnat många dörrar som påverkat mitt liv. Många blir nyfikna på en kvinna som bryter normer och delar med sig av tankar om livet och samtidigt är intresserad av mode, second hand och skönhet, säger hon till Influens.

Blivit modigare

Hon säger själv att hon blir förvånad över hur naturligt det känns att vara personlig i sina inlägg på Instagram.

Jag har ändå drygt 14K följare på Instagram och om jag jämför med Facebook där jag inte alls har lika många kontakter, är jag inte lika bekväm med att skriva om motsvarande.

Att våga dela med sig är något som kommit stegvis, säger hon. Hon berättar att hon själv tycker att hon utvecklats som person under den här tiden och blivit tydligare både mot sig själv och andra. Hon har också blivit modigare när det kommer till att visa sig själv på bild.

Om någon sagt till mig för ett par år sedan, att jag skulle lägga ut bilder på mig själv i underkläder, hade jag bara skrattat. Men nu gör jag det och mycket annat och tycker det är både viktigt och kul.

“Ser mig som en förebild”

Även om följarna sträcker sig över alla åldrar och över hela landet, är hennes främsta målgrupp kvinnor från 45 år och uppåt, bosatta i storstäderna. Hon säger att hon försöker posta sådant som är intressant och inspirerande för den målgruppen, eftersom så många mogna kvinnor skriver till henne att de känner sig gråa och osynliga.

Från början var tanken att varva inlägg om henne själv med inlägg om design och konst, två stora intressen hon har. När hon märkte att hon fick ett starkare gensvar när inläggen utgick från henne som person, valde hon att fokusera allt mer på outfits, smycken, hår och make-up. Men vad som är den största framgångsfaktorn vet hon inte riktigt. 

Det är jättesvårt att svara på. Jag får ofta meddelanden från kvinnor som skriver att de ser mig som en förebild som gör det de skulle vilja göra. Och att jag inspirerar på olika sätt att våga ta ut svängarna, både när det gäller make-up och kläder. Rött läppstift är ju lite min grej och det tycker många är kul. Även inlägg om livsstil, att kliva fram och ta för sig på olika sätt, är det många som uppskattar.

Mogna kvinnor i reklam – en fråga om trovärdighet

Eva Wikner Grahnström säger själv att hon har en stor och köpstark målgrupp som hon har en stark relation till. Något hon säger är en stor fördel för varumärken som vill samarbete med henne.

Jag vet hur det är att vara en mogen kvinna, vilka utmaningar som finns i den här fasen av livet och vad min generation söker. 

Innan hon blev influencer hade hon ett helt arbetsliv som företagare i reklambranschen och säger att det för henne är en självklarhet att mogna modeller ska finnas i reklam som vänder sig till mogna kvinnor.

Det är en fråga om trovärdighet för varumärket. Det stämmer inte, det som sagts i alla tider, att en ung kvinna i en annons lockar den mogna kvinnan att drömma om den hon skulle vilja vara. Nej, den gubben går inte längre. Min generation har full koll på vilka vi är och vad som är realistiskt. Samtidigt som vi har drömmar, men inte på det sättet.

Inte fult att åldras

Även om hon tycker att influencer marketing-branschen blivit en aning bättre när det kommer till att inkludera äldre, säger hon att det fortfarande finns mycket kvar att göra.

Inte minst när det gäller att påverka bilden hos yngre personer, hur man ser på äldre personer och att åldras. Det är fortfarande lite ”fult” att bli gammal trots att det är en högst naturlig del av livet för alla som får leva. Så himla märkligt att det är så.