Ny tjänst ska locka till köp: ”Detta är framtiden för influencer marketing”

Kaveh Sabeghi, marknadschef på Matspar / Johan Hedberg, även känd som Matgeek

Ny tjänst ska göra det lättare för matinfluencers att konvertera recept till köp.

Jämförelsesajten Matspar, som jämför priser på matvaror i olika butiker runt om i landet, har lanserat en ny tjänst, med fokus på influencer marketing.

Tjänsten “Från influenser till konvertering” kopplar samman influencers recept och innehåll med produkterna som använts. Konsumenten som ser inlägget kan klicka på det och få alla ingredienserna i sin varukorg på Matspar. 

“Framtiden för influencer marketing”

Kopplingen mellan innehållet och Matspar innebär också att man kommer kunna analysera kampanjens effektivitet och ge varumärken insikter om konsumentbeteenden och köptrender.

Detta är framtiden för influencer marketing där varje inspirationsmoment kan omvandlas till en konkret handling som går att mäta mer än likes och kommentarer. Detta ger varumärken möjlighet att stärka sitt varumärke och öka försäljningen på ett sätt som inte varit möjligt, säger Kaveh Sabeghi, marknadschef på Matspar, i ett pressmeddelande.

Som en del av tjänsten har företaget även knutit till sig sju stycken influencers. Man kommer därmed kunna agera både konverteringstjänst och influencerbyrå. Tjänsten är däremot inte begränsad till de sju profilerna utan fungerar likadant oavsett vilken influencer ett varumärke vill samarbeta med.

En av de influencers som anslutit sig till Matspars tjänst är Johan Hedberg, även känd som Matgeek. 

Jag vill inspirera mina följare att laga god mat och göra det enkelt för dem att omvandla den inspirationen till handling. Genom att de nu kan klicka hem recept och köpa alla de ingredienser i receptet jag lagar blir det enklare än någonsin att göra verklighet av den gnista man känner när man ser något laga något riktigt gott, säger Johan Hedberg i en kommentar.