Fullt hus på byråns influencerevent: ”Lever vidare länge”

Idag samlades flertalet influencers och representanter från de sociala medieplattformarna Pinterest och Youtube på ett inspirationsevent i Malmö, som arrangerades av marketingbyrån ProAd. En årlig sammankomst som ska svara på branschprofilernas frågor och inspirera i det dagliga arbetet med sociala medier.

Alexander Bönke, Strategic Partner Manager på Pintrest, inledde dagen med att berätta om olika möjligheter som finns för influencers att bygga publik och engagemang på plattformen. Han berättade om hur Pinterest fungerar och vilka format man ska använda för att attrahera användarna. Något som många tyckte var intressant och frågor kastades ut livligt under presentationen.

Jag tycker att det här är en bra och viktig dag. Jag har redan fått med mig väldigt mycket idéer och nyttiga insikter i hur jag ska jobba vidare med mina kanaler, säger influencern Frida Kummerfeldt till Influens.se.

Alexander berättade även om Pinterest senaste funktion – Pins – som ska ge influencers nya utvecklingsvägar. Han tipsade även om att skriva in ett ord i sökrutan på plattformen för att se vad som trendar och intresserar flest användare just nu, när man ska skapa innehåll.

Ett annat tips var att vara så lokal och personlig som möjligt. Uttryck dig i det lokala språket och ta ”steget in i bild” istället för att stå bakom kameran. Han underströk även att kreatörer vinner mest på att jobba med ett företagskonto, något som man ofta missar.

Innehåll på Pinterest lever vidare i månader, och i många fall flera år. Vår plattform fungerar på ett lite annorlunda sätt. Innehåll lever vidare länge och får jämnt med kommentarer och reaktioner månader efter publicering, istället för att gå viralt över en natt, säger Alexander Bönke under sin presentation.

Därefter var det dags för Magnus Äng, grundare av byrån TopVisible, att berätta om Youtube. Han lyfte vikten av närvaron på plattformen och hur pass mycket intresset för rörligt material har ökat i Sverige. Magnus berättade även om att allt mer pengar börjar riktas mot Youtbue och att annonsörerna satsar mer än någonsin på marknadsföring via videosajten.

Rent innehållsmässigt är det viktigt att komma ihåg att skapa content som ”behåller” tittarna så länge som möjligt på plattformen. Samt att man främst ska ta fram innehåll som antingen underhåller eller som lär tittaren något, för att lyckas.

Vi tycker att det är viktigt att träffa profilerna och ge dem möjlighet till utbildning i nya trender. Vi jobbar nära dem som finns här idag och tycker att det är av högt värde att både vi och de känner oss trygga i nya format, säger Magnus Noord, vd på ProAd, och tillägger:

Alla vi har pratat med idag uttrycker att det är en sammankomst som de ser fram emot. Att vara influencer är ett väldigt ensamt yrke till vardags, så att träffas så här och nätverka och dela sin kunskap med andra är både nyttigt och kul.

Efter några timmars föreläsningar var det dags för lunch och sedan intog Cecilia Tholse Rogmark, från advokatbyrån Gulliksson, scenen för att prata om immaterialrätt. Vad får man göra, säga eller skriva för att inte ”trampa någon på tårna”? Cecilia förklarade skillnaden på patent och copyright och vikten av att varumärkesskydda.

Flera personer passade på att ställa frågor. ”Jag som influencer får kort sagt betalt när mitt innehåll konsumeras, kan jag nämna till exempel ”Snickers” i min text eller titel hur jag vill? undrade till exempel en person.

Det är skillnad på information och marknadsföring. Så länge ditt innehåll är informativt, berättar om hur man gör en kaka lik Snickers eller provar Snickers så är det ok. Att däremot använda Snickers i sin marknadsföring, skulle inte vara tillåtet, svarar Cecilia Tholse Rogmark.

Sedan var det alkohollagen och krav på reklammarkering som stod på schemat. Ett ämne som Magnus Friberg, också från Gullikssons advokatbyrå, berättade om. Marknadsföring av alkohol har nämligen blivit allt mer återkommande i sociala medier, inte minst hos influencers. Men vad får man egentligen lov att säga och göra? Det, samt en del frågor om krav på reklammarkering, svarade Magnus på.

Hur väljer ni ut vilka ämnen som ska tas upp på eventet? 

Främst via frågeställningar av profiler. Idag har vi både pratat om immateriella rättigheter och alkohollagen, men det är viktigt att även ta med andra ämnen som inte är lika teoritunga och då har vi både plockat in Pinterest och Youtube och avslutar dagen med en kreativ workshop. Det viktigaste är att det är aktuella ämnen som profilerna får nytta av, säger Magnus Noord.