Gamingprofilen ska sälja cannabis till sina följare: ”Bara att kopiera modellen”

Hector Rodriguez (Foto: Hector Rodriguez Instagram)

Den internationella gamingprofilen Hector Rodriguez, även känd som H3CZ, har cirka en miljon följare på Youtube som är hans främsta plattform. Han driver även framgångsrika kanaler på bland annat Twitter, Instagram och Twitch och är vd på gamingbolaget Optic.

Nu lanserar Hector Rodriguez ett eget varumärke ”Pine Park”som ska sälja cannabis, hampa och olika sorters krämer. Den amerikanska profilen ska med andra ord in på cannabismarknaden, som just nu tar allt mer mark i USA. Det rapporterar Resmué.

Förutom Hector står även företaget Opennest Labs, som jobbar med att ta fram olika cannabis baserade produkter, bakom det nya varumärket.

Från Hectors perspektiv är det egentligen bara att kopiera Optic-modellen till cannabis, säger Max Goldstein, medgrundare av Opennest.

Han har fått e-sport att handla om underhållning på riktigt, att handla om den gemenskap och det engagemang som finns runt den. När vi börjar få ut Pine Park på marknaden kommer den att ha samma modell – förutom att det i stället för esport kommer att handla om cannabis och gå riktigt djupt på Twitter och Youtube.

Anledningen till varför Hector Rodriguez väljer att lansera den här sortens produktlinje är att cannabis är, enligt honom, ett bra alternativ till receptbelagda läkemedel som ofta missbrukas i gaming-communityn.

Och Opennest tror att den nya satsningen kommer att flyga, bland annat för att Hectors följare är rätt målgrupp för de nya produkterna.

H3CZs publik är myndig. De har följt honom i 10 år och är i 20- och 30-årsåldern. Det finns en uppfattning om e-sport som mer av en ungdom- eller pojkgenre, men jag tror inte att så är fallet, säger Max Goldstein.

Efter att influencern gått ut med nyheten ska flertalet av hans kollegor i gaming-världen hört av sig för att investera i satsningen.