Granskning: Oönskade PR-gåvor till influencers – ”ett irritationsmoment som kan leda till badwill”

Sofi Gartenkraut och Josefin Ersson (foto: Instagram/LinkedIn) .

I måndags passerade vi en av de större högtiderna i Sverige – sett ur handelns perspektiv – nämligen Alla hjärtans dag. Något som i sin tur betyder att många företag och varumärken har avsatt budgetar för sina marknadssatsningar, som i många fall innebär utskick av PR-bud till influencers.

De som har haft örat mot marken har säkert sett att årets högtid inte skiljde sig från tidigare år, och att stora såväl som mindre profiler fick hem rikliga PR-gåvor från kända varumärken. Men vad vi, som åskådare, inte kan bedöma är om buden var planerade eller om de dök upp som en överraskning.

Gåvor, presenter och överraskningar associeras ofta med något positivt, men oförutsedda bud har kritiserats och ifrågasatts flertalet gånger i influencer-branschen. Poddtrion från ”Det skaver”, Cassandra Klatzkow, Elsa Ekman och Nadia Kandil, lyfte nyligen frågan i ett av sina senaste poddavsnitt.

Det här har hänt två gånger på ganska kort tid, säger Nadia Kandil.

Vi influencers får ganska många bud. Vilket i sig skulle kunna diskuteras, behöver det verkligen vara så många? Men två gånger har jag nu fått en enorm affisch, en kommersiell kampanjbild som inte är skapad av någon konstnär och det är inget ”art work”. Det är en promo-bild som helt enkelt skickas med ett reklambud. Och då är jag så nyfiken – jag hade velat vara en fluga på väggen under samtalet där företaget i fråga kom fram till att ”influencers i 30-årsåldern ska ha en reklamplansch på väggen hemma”.

Cassandra Klatzkow och Elsa Ekman instämmer och samtalet fortsätter:

Den här affischen är också av den största storleken. Det är en så onödig kostnad. Det kostar ju en del att trycka upp dem i x-antal och sedan skicka ut dem till en massa influencers.

En gång var det en svensk popstjärna som frontade ett svenskt varumärke, och då fick jag reklambilden – som bland annat fanns i tunnelbanan i Stockholm – på en plansch som var 70 gånger 100 centimeter. Och nu hände det i veckan igen. Är det någon på det här ”brainstorming-mötet” som tror att vi hänger upp dem? Det är verkligen att buda över ett problem.

Trion diskuterar vidare hur påfrestande det är för miljön att producera och skicka ut onödig reklam som ingen har bett om. Men de tar även upp hur irrelevanta icke-välkomna bud kan vara, och att de endast leder till att företags pengar slösas och att influencern får mer att återvinna. Enligt dem är ”många av de bud som de får hem generellt sett mycket onödiga”.

Det här handlar ju bara om att det kan bli bra content just den dagen när någon öppnar sitt bud, tar en bild och lägger upp på Stories, säger Elsa Ekman.

Så de här ”spontana reklam-gåvorna” som influencers får hem, skickas ofta i förhoppning om att företaget kommer att få gratis marknadsföring när profilen stolt visar upp sin present på sociala medier.

En annan aspekt i det här är att bud, oavsett om det är i form av ”gåva” eller ”present”, måste beskattas enligt lag. Något som vi pratade med Skatteverket om i förra veckan.

En influencer som fått ett bud måste enligt lag kolla upp vad marknadsvärdet är på varje produkt den fått, deklarera för det och sen betala moms, även om produkterna slängs eller ges bort till vänner.

Det är många som inte vet detta. Det är därför vi gärna ser att annonsörerna tar ansvar och sprider den här informationen, sade Jonna Enholm Timén, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, till Influens.se.

Men hur vanligt är det egentligen att PR-byråer, varumärken och företag skickar ut reklam i form av ”gåvor” eller ”presenter”? Det ville vi på Influens.se ta reda på. Vi hörde därför av oss till flertalet PR-byråer, kända varumärken och företag samt till influencers själva för att höra deras sida av historien.

Influens.se lovade samtliga att alla svar kommer att förbli anonyma, och att resultatet endast kommer att presenteras i siffror. Det fanns dock möjlighet för de svarande att lägga in en kommentar för publicering om de önskade att göra det. Det vi frågade var ifall det händer att de skickar PR-bud till influencers utan att fråga om influencern vill ha ett sådant, och hur ofta det i så fall händer i genomsnitt. Frågor som vi förstår är känsliga, och som vi antar ligger till grund varför färre än vad vi hade räknat med återkom med svar till oss.

Det som vi kom fram till var att 85 procent av de som svarade inte skickar PR- eller reklam-bud som influencern inte tackat ja till i förväg. De 15 procent som gör det svarade att det endast händer i enstaka fall, om influencern inte har svarat på frågan om de vill ha budet.

Vi som byrå, och på uppdrag av kund, vill att influencern i fråga genuint ska vilja ta emot produkterna eller budet. De får så mycket produkter och bud till sig, därför tycker vi att det är viktigt att de får ta det beslutet själva. PR-utskick är en relationsbyggande aktivitet, där vi ser många fördelar med att ha direktkontakt med influencers både vid första kontakt gällande bud, men även vid uppföljning. Det tappar vi om vi inte för en dialog med influencern, säger Josefin Ersson, projektledare på Prat PR, till Influens.se.

Antalet reklam-bud som skickas utan att influencers välkomnat det är ungefär två till tre paket i månaden, att döma av vår undersökning. De svarande uppger att de aldrig skickar ett bud till influencers som säger att de inte vill ha ett bud.

Många företag skickar säkert ut bud till influencers utan att fråga först då det finns ett ”överraskningsmoment” i att göra det, och det finns säkerligen de influencers som uppskattar det. Hur vanligt det är kan vi inte svara på, säger Josefin Ersson och tillägger att det även kan bero på okunskap:

I Sverige, i jämförelse med övriga länder, är influencer marketing en mycket mogen marknad som omsätter väldigt mycket pengar idag. Det kanske inte alla marknadsförare och varumärken har koll på, och i det här fallet känner till hur en korrekt ordning för PR-utskick bör se ut.

Nackdelarna med ett bud som skickas ut spontant till influencers är flera. Förutom att företag förlorar pengar på att producera reklam och lägga pengar och tid på frakt och tillverkning, riskerar man att ge ett dåligt intryck hos profilen samt utsätta miljön för onödiga utsläpp.

Det är dumt för svinnet, om profilen inte vill ha innehållet. Och det är ett irritationsmoment för influencern i fråga, som i värsta fall kan leda till badwill, sammanfattar Sofi Gartenkraut, från Life Of Svea, i ett mejl till Influens.se.

Sett ur moms-perspektivet, att influencern enligt lag måste betala skatt för all PR hon eller han tar emot, är det inte heller en trevlig gest att skicka något som inte är överenskommet.

Ger man inte influencern möjligheten att svara ”ja tack” riskerar man att skicka ut oönskade produkter, som influencers då ska behöva skatta för, säger Josefin Ersson från Prat PR.

Vi vet också att vi genom att följa profiler och göra vår research, kan anskaffa oss mycket information om en influencer, men inte allt. Ponera att det gäller ett oannonserat PR-utskick för mat eller kläder, där man inte känner till matpreferenser eller klädstorlek, då är risken relativt hög att utskicket inte heller kommer att uppskattas. Därigenom blir effekten av en sådan aktivitet i stället den motsatta, vilket kan skapa negativ publicering.

För att göra det här ännu mer anonymt har vi skapat ett formulär där man helt anonymt – som varumärke, PR-byrå eller influencer – gärna får lämna ett svar till oss. Vi låter undersökningen marinera, och när tiden är inne kommer vi att presentera ett nytt resultat.

Delta i undersökningen anonymt