Influencer-branschen väntas omsätta 1,5 miljarder – ”attraktivt för annonsörer”

Institutet för reklam- och mediestatistik har, på uppdrag av IAB Sverige, undersökt influencer marketing-branschen och kommit fram till att omsättningen väntas öka med 20 procent i år. Prognosen är nämligen att intäkterna kommer att landa på 1,5 miljarder kronor under 2022.

Rapporten visar hur denna relativt nya kategorin blir en allt mer etablerad och självklar del i den digitala marknadsföringsstrategin, säger Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige, i ett pressmeddelande.

Vi har haft en task force för influencer marketing sedan 2016 och har på nära håll kunna följa utvecklingen. Tillsammans med marknaden jobbar vi vidare med att öka tryggheten och kvalitén för att kategorin ska fortsätta blomstra.

Det rapporten har undersökt är dels intäkterna som kommer från samarbeten, där influencers skriver om eller använder en annonsörs produkter som presenteras i ett inlägg på profilens digitala kanaler. Men undersökningen har även analyserat de intäkter som kommer från annonser skapade på influencerns innehåll, som delades på influencerns egna plattformar – ett koncept som kollas ”influencer advertising”.

Influencer sponsorship är den största källan till inkomster och är även den underkategori som utvecklas starkast. Under 2022 väntas influencer sponsorship stå för 1,1 miljarder kronor vilket innebär 77 procent av omsättningen. Slutsatsen blir att det är attraktivt för annonsörer att låta en känd person som har följarnas förtroende dela ett budskap och att denna del av influencer-affären därför blir allt viktigare för branschen, säger Madeleine Thor, vd på IRM.