Influencer på LinkedIn – proffsnätverkaren Nina Jansdotter avslöjar sina knep

Nina Jansdotter.

Har du ett konto på LinkedIn är det stor chans att du har kommit i kontakt med Nina Jansdotter. Där kallar hon sig kort och gott “networker” och är frekvent när det kommer till att dela inlägg, interagera och kommentera på andras alster. Ett arbete som gett resultat, för nu kan hon nämligen även använda sitt konto till betalda uppdrag.

Nina Jansdotter är med andra ord en influencer som fokuserar på LinkedIn. Bland uppdragen ingår exempelvis att sprida olika evenemang och att hjälpa företag i deras rekryteringsprocesser.

Hon lyfter olika trender, boostar andras inlägg och taggar personer i sitt stora nätverk. Kombinerat med traditionellt PR-jobb, som att nå ut till media, är erbjudandet en mix som många varumärken efterfrågar.

Jag utgår från temat och tittar på vem som skulle kunna tänkas vara intresserad av att lägga sin tid på det som jag vill nå ut med, säger Nina Jansdotter till Influens.se.

Hur många kontakter har du på LinkedIn?

30 000, vilket är maxgränsen. Sen har jag ett par tusen personer som står på kö. Så jag når väldigt många.

LinkedIn är främst ämnat att användas i karriärsyfte, men Nina Jansdotter menar att de flesta produkter går att marknadsföra i mediet så länge man hittar en relevant vinkel. Ett exempel är produkter relaterade till hälsa, ett område som Nina länge har varit verksam inom.

Har skrivit 16 böcker

Ett tyngdtäcke kan till exempel marknadsföras genom att man lyfter problem med stress på jobbet och kopplar det till vikten av en god natts sömn, exemplifierar hon. Det viktiga är att man är kreativ och har rätt tonalitet.

Det krävs lite mer finess för att det inte ska bli spam av det hela och det krävs verkligen att man har förståelse för sin målgrupp.

Om jag ska marknadsföra produkter har jag helst inte samarbeten som pågår under en för lång tid. Om jag själv tröttnar gäller detsamma förmodligen för mina följare.

Men fokus ligger ändå på B2B och att hjälpa bolag att lyckas med nätverk och varumärkesbyggande. Nina Jansdotter har hjälpt en rad företag med coaching och undervisning kopplat till att nå ut till rätt målgrupp.

Många företag är inte så bra på marknadsföring överhuvudtaget och speciellt inte på sociala medier, konstaterar hon.

Utöver att driva sin kanal på LinkedIn administrerar Nina Jansdotter en rad grupper på Facebook, som sammanlagt har runt 150 000 medlemmar. Hon har länge arbetat som personlig coach och karriärcoach och skrivit inte mindre än 16 böcker på området. Dessutom har hon medverkat i både tidningar och TV och på så sätt bidragit till att lyfta ämnet.

Har du något speciellt segment som du är extra stark inom? Vilka är dina följare?

Historiskt sett har det varit fler kvinnor bland mina följare, speciellt på Facebook där jag fokuserar mer på hälsa, livsstil och självkänsla. På LinkedIn, där det är mer fokus på karriär och nätverk, är det lite mer män.

Men det är egentligen väldigt brett. De flesta antingen har ett jobb eller vill ha ett, och då finns det en möjlighet att nå dem via LinkedIn.

”Seniora influencers säljer med kunskap”

För Nina Jansdotter är det viktigt att de samarbeten hon tackar ja till känns som en bra matchning. Produkten eller tjänsten, företaget, förväntningarna – det är mycket som ska stämma.

Det ska kännas autentiskt. Jag vill gilla produkten och känna att jag kan stå för den. Det är många aspekter som ska stämma överens och jag säger ofta nej.

Enligt Nina Jansdotter kan en duktig säljare nå en vald målgrupp oavsett vilken kanal som används. Det handlar bara om att ”anpassa dansen efter vilken typ av fest man är på”, som hon uttrycker det. Däremot ser hon att LinkedIn ofta kan vara tacksamt om man vill nå ut till en lite äldre målgrupp.

Nyligen fick hon en del uppmärksamhet för ett inlägg där hon ifrågasatte varför många företag fokuserar så starkt på Instagram och unga influencers. Själv ser hon ett behov av fler seniora influencers.

Det finns en väldigt stor målgrupp som lättare kan identifiera sig med lite äldre personer. Det är klart att det kanske är svårt att vara lika fit och fräsch på bilderna som en yngre person, men seniora influencers säljer ju med kunskap. Det är viktigt om man vill nå ut till en målgrupp som är lite mer restriktiv med spontanköp och gärna vill ha mer information om produkten innan de gör valet att handla.

Nina Jansdotter menar dock att influencerrollen fortfarande är i sin linda och att hennes verksamhet till stor del handlar om att bryta ny mark.

Det är learning by doing. Influencer marketing och sociala medier överlag är fortfarande en väldigt ung bransch så det är inte konstigt att den fortfarande famlar i vissa avseenden. Jag vill gärna kunna bidra till utvecklingen och lyfta ämnen till debatt.