Influencerparet ska dejta andra – i ny serie: ”Får komma ännu närmre”

Sarah Tjulander med sin fästman Oscar Tornell. (Foto: Hazerstudio)

Vill inspirera småbarnsföräldrar till att hålla liv i relationen.

Influencern Sarah Tjulander delade på Instagram med sig av hur hon och hennes fästman, Oscar Tornell, upplevde svårigheter att hålla liv i dejtandet efter att barnen kommit. Ett inlägg som fick enormt gensvar från andra föräldrar som upplevde samma sak. Då föddes idén till en Youtube-serie.

Den 23 april har serien ”Date night” premiär. Varje söndag får tittarna följa med när paret går på dejt med andra par, där de utför olika aktiviteter som drejning, spa, kampsport, “måla och skåla”. Samtidigt möts paren i öppna samtal, där de delar med sig av tips och tankar kring hur man håller liv i en relation. Med serien vill paret inspirera andra par, främst småbarnsföräldrar, till att dejta mer.

Avslöjar några av gästerna

I ett inlägg på Instagram delar Sarah Tjulander med sig om den kommande premiären. Hon nämner också att de fortfarande söker ytterligare ett par att dejta och frågar följarna vilket känt par de hade velat se medverka i serien. Gästerna har hittills varit hemliga men nu kan Influens avslöja några av dem. Bland andra kommer Alexandra Nilsson och hennes fästman Andreas Hellmers gå på dejt med paret. Även  Ida Nordfors & Sebastian, kända från Bachelor och paret bakom instagramkontot “Pappapappadotter”.

Till sin hjälp med produktionen hade de Creators agency och Sarah Tjulander säger att hon är glad över att byrån kunnat vara så tillmötesgående och flexibla som de varit. 

För om idén till serien föddes ur svårigheterna att få till dejter som småbarnsförälder, blev det inte lättare att få till dejter med andra småbarnsföräldrar. När Influens frågar vad som varit den största utmaningen med att skapa serien, är svaret tydligt.

Att få ihop inspelningarna, säger hon och skrattar. Eftersom många är småbarnsföräldrar så har det varit lite svårt att hitta en dag som matchar. Samtidigt är det också en hel del personer inblandade i produktionen. Filmteam, personal på aktivitet, två par som ska ha barnvakt eller matcha med förskola och så vidare.

Valde Youtube före kontrakt med streamingtjänst

Sarah Tjulander är inte den första som väljer att starta en konceptserie på Youtube, allt fler influencers väljer att själva producera sina programidéer och göra dem tillgängliga på plattformen. Istället för vloggar där influencern talar direkt in i en handhållen kamera och låter tittarna följa med på de mest vardagliga händelserna, blir det allt mer innehåll som påminner om olika talkshows eller realityprogram. Produktionerna är ofta välgjorda och påminner om den typ av innehåll som tidigare främst tillhört tv-bolagens streamingtjänster.

Sarah Tjulander har också märkt hur Youtube blivit ett allt mer naturligt alternativ till de traditionella streamingtjänsterna och hon tror att trenden kommer hålla i sig. 

Jag själv fick idén till en egen serie då jag insåg att jag spenderar mer tid att titta på just konceptserier på Youtube istället för serier på de traditionella streamingtjänsterna. Anledningen till det är just det personliga, att man får komma ännu närmre in på livet av en person man redan följer.

Men vad är det som gör att man väljer att producera och publicera den här typen av innehåll och serier själv, istället för att sälja idén till en streamingtjänst? För influencer med en bra idé och ett stort antal trogna följare, borde ju intresset från produktionsbolagen finnas. Kanske handlar det ibland om att behålla kontrollen över sitt varumärke, eller som för Sarah Tjulander, om att bygga upp det.

Vi har faktiskt fått en förfrågan men valde att avvakta, i alla fall gällande första säsongen då jag vill ha den nära kontakten med följarna i kommentarsfältet. Men också för att fokusera på att bygga upp mina egna kanaler då det känns viktigare i min roll som influencer just nu.