Konsumentverket tvingar ned Meta på knä – ändrar Whatsapps användarvillkor

Mer förenliga med konsumenträtten.

Meddelandeappen Whatsapp har genom åren kommit allt närmare Metas övriga appar, alltså framför allt Facebook och Instagram. Men Metas önskan att kunna dela mer data mellan sina appar, bland annat för att kunna tjäna mer pengar på annonser, har stött på patrull.

När Whatsapp införde nya användarvillkor så klagade användarna på att det var svårt att förstå vad det var som hade ändrats. Det fanns inget alternativ för den som inte ville gå med på villkoren och vissa kände att de pressades att godkänna ändringarna.

Det ledde till att EU-kommissionen och EU:s konsumentskyddsmyndigheter tog sig en titt på villkoren. Svenska Konsumentverket greppade taktpinnen i utredningen.

”Överläggningar” mellan EU-organisationerna och Meta ledde till att Meta nu har gått med på förändringar i tjänsten. Framöver kommer Whatsapp att:

  • Förklara för användarna vilka ändringar av användarvillkor som planeras och vad de betyder för de som använder tjänsten
  • Göra det lika lätt att tacka nej till nya användarvillkor som att acceptera dem
  • Göra det möjligt att avvisa notiser om uppdateringar av användarvillkor

Meta försäkrar dessutom att inga personuppgifter delas från Whatsapp med tredje part eller Facebook, enligt ett pressmeddelande från Konsumentverket.