Larm om diskriminering på sociala medier – ”varumärken bör inkludera äldre influencers”

Charlotta Lönndahl och Clas Lundstedt

Ålderism på sociala medier är ett fenomen som en del äldre profiler vittnar om. Vi har tidigare bland annat skrivit om Nina Jansdotter, som ser en stor efterfrågan på influencers i medelåldern, och Eva Wikner Grahnström, som fokuserar på att visa upp en livsstil i åldern 60 och uppåt.

Jag tycker att det är så tråkigt för många som är i den här åldern är väldigt kraftfulla och har mycket att bidra med. Vi har samlat på oss mycket kunskap, och jag tror att det finns ett värde i att fler äldre syns och framför allt att fler äldre kvinnor gör det, sade Eva Wikner Grahnström i en tidigare intervju.

En annan profil som är inne på samma linje är Charlotta Lönndahl, som driver en blogg och en Instagram- och Youtubekanal, och befinner sig i kategorin micro-influencer. Hon upplever att hon har diskriminerats på sociala medier till följd av sin ålder.

Ett svenskt Youtubenätverk tar till exempel bara in unga influencerprofiler. Jag har ifrågasatt varför det är så, men ännu inte fått svar, säger Charlotta.

Min målgrupp är mellan 30 och 75 år, vilket är en målgrupp som tjänar och spenderar pengar i hög grad. I min bedömning bör företag, som vill öka sin försäljning, inkludera äldre influencers i sin profilmix.

På Instagram har Charlotta nära 30 000 följare, men hon upplever ändå att det är svårt att få till stora samarbeten.

Det som absolut kan bli bättre är att fler ska bli inkluderade. Det är några få stora profiler som får de flesta samarbeten som är värda stora pengar. Men vi andra mindre jobbar lika mycket, om inte hårdare för att slå igenom.

Förra året var tungt för många på grund av pandemin, men Charlottas bolag lyckades med en spikrak tillväxt. Något hon kopplar till ett mer konsekvent arbete med uppdateringar och samarbeten i sina kanaler. Mer exakt ökade omsättningen i bolaget med över 300 procent och landade på 213 000 kronor under 2020.

Jag har jobbat som influencer i cirka tre år professionellt, och jag skulle säga att mina kanaler går bra. Instagram är den kanal som jag har satsat mest på, men sedan jag började uppdatera min Youtubekanal mer frekvent har den också börjat att växa. Min strategi är att vara ärlig, så det är det jag satsar på. Jag visar upp mitt liv så som det är. Jag vill få andra att tro på sig själva och ta mig som exempel, som kommer från en väldigt tuff uppväxt men som idag har det väldigt bra ställt. Igenkänning tror jag är vägen framåt.

Att vara personlig på sociala medier verkar vara en strategi som tilltalar de flesta åldersgrupper. Men flera influencers som är i medelåldern och uppåt upplever alltså att varumärkena inte har fått upp ögonen för deras potential. Men att det skulle handla om diskriminering är långt ifrån säkert.

Jag kan inte säga att jag känner igen att vi skulle ha haft ett enda ärende av åldersdiskriminering kopplat till influencer marketing. Den klassiska situationen är att man inte har fått en anställning eller fått komma på intervju trots att man har de meriter som efterfrågas, säger Clas Lundstedt, pressansvarig på Diskrimineringsombudsmannen, till Influens.se.

Den nuvarande diskrimineringslagen trädde i kraft 2009 och då kom ålder med som en diskrimineringsgrund. Det innebär dock inte alltid att det är tal om diskriminering när man känner sig felbehandlad på grund av sin ålder.

Tipset från Clas Lundstedt är att anmäla till DO ifall man känner att man i sitt arbete på sociala medier har blivit utsatt för diskriminering på grund av sin ålder.

Det är inte uteslutet att det skulle kunna röra sig om diskriminering men det är svårt att säga. Det hade behövt utredas i så fall, avslutar han.