Massfluencer ökar satsningen på svenska marknaden: ”Har ett bra slagläge”

FV: Aleksandrs Cakste, Adam Harletun och Nicolas Hasselström

Tech- och influencer marketing-byrån Massfluencer grundades år 2017 i Singapore, av tre svenska ingenjörer. Idag är bolaget verksamt globalt med kontor i både Singapore och Stockholm.

Sin svenska bas har man inte haft så länge ännu, men trycket på bolagets tjänster har ökat i raketfart.

I takt med att det sker en omfördelning av annonsörernas mediapengar från traditionella kanaler till sociala medier så ökar även intresset för influencer marketing. Vi märker en stor efterfrågan. Vi öppnade vårt svenska kontor för ett drygt år sedan och har redan arbetat med kunder som bland annat Arla, Lantmännen, Lyko, Xiaomi och Phillips, säger Nicolas Hasselström, vd på Massfluencer, till Influens.se.

För att snabbt kunna möta efterfrågan väljer man nu att lägga extra krut på försäljningen. Det gör bolaget genom att kroka arm med mediebolaget Cape Media.

Nu har vi ett bra slagläge mot Sverige, för att vi är här och för att det är lättare att sälja där man befinner sig fysiskt. Cape Media kommer i allt väsentligt att vara vår säljstyrka i Sverige tillsammans med Aleksandrs Cakste som är försäljningschef, säger Nicolas Hasselström.

Hur har det fungerat hittills?

Vi har en intern säljorganisation men den har inte varit fokuserad på svenska marknaden.

Varför väljer ni att outsourca säljavdelningen? 

Vi ser det mer som att vi ingår ett partnerskap med Cape Media. Min förhoppning är att vi kommer att arbeta nära varandra och det kommer även att innebära att vi frigör resurser som behövs på andra ställen i bolaget.

Nicolas Hasselström tillägger att man med hjälp av Cape Media hoppas öka sin försäljning på den svenska marknaden. Samtidigt som Massfluencers egna säljorganisation kommer att arbeta mot andra marknader. Man kommer även att utveckla de befintliga uppdragen inhouse.

För Cape Media är det här det första uppdraget kopplat till influencer marketing, vilket således breddar bolagets portfölj med nya annonsformat. Enligt Cape Media ligger uppdraget ”helt i linje med den utvecklingen man vill ha”.

Det här är ett väldigt spännande och viktigt uppdrag för oss, särskilt med tanke på den genomslagskraft som marknadsföring via influencers fått hos många bolag idag. Att få göra detta ihop med Massfluencers och den tekniska plattformen de har känns extra spännande, säger Adam Harletun, affärsutvecklare på Cape Media.

Cape Media har funnits sedan 2001 och jobbar med uppdragsförsäljning, medieproduktion och affärsutveckling. I sin kundportfölj har man bland annat Bonnier och Åhléns.

Vi jobbar enbart med långsiktiga samarbeten och har inga avtal som löper kortare än tre år. Skälet till detta är att vi alltid jobbar sida vid sida med uppdragsgivaren för att skapa långsiktig tillväxt. Det innebär, förutom tillväxt i den befintliga affären, också att vi är en affärsutvecklande partner vilket betyder att vi hjälper våra uppdragsgivare att utveckla sin affär. I det här fallet tillför vi kunskap om annonsmarknaden, men hjälper dem även att frigöra sina resurser för att kunna utveckla sin produkt.

Massfluencers affär går ut på att matcha varumärken med influencers baserat på den data som byrån samlar in.

Vi följer och analyserar kontinuerligt alla konton i hela världen som har fler än 2000 följare, och det är ungefär 90 miljoner Instagram-konton, säger Nicolas Hasselström.

Hur stor del står den svenska marknaden för idag?

Vårt erbjudande är globalt och vi har en stor del av vår försäljning från affärer utanför Sverige, I och med att vi öppnade upp i Stockholm förra året så har vi fördelningen skiftat något men fortsatt är cirka 50 procent av kunderna verksamma utanför Sverige.

Massfluencer har ännu inte gjort ett helt år i Sverige, och har därför inga siffror att visa upp. Men framåt är det ett ökat fokus på den svenska marknaden som gäller. Nyligen har bolaget även ingått ett nytt samarbetsavtal med Streamify för att öppna upp för Liveshopping-format i sitt erbjudande.

För Cape Medias del så uppgick nettoomsättningen till 33,4 miljoner kronor under 2020, samtidigt som resultatet landade på 2,1 miljoner. Företaget sålde samma år annonser för drygt 90 miljoner kronor.