Näthat har under den senaste tiden ökat kraftigt. Nedvärderande och elaka kommentarer, och i vissa fall dödshot, är bara en liten del av det hat som många influencers får ta emot varje dag. Diskussionen kring hur man som influencer hanterar, eller tips på hur man borde hantera, näthat samt hur dåligt många mår av stämningen på sociala medier märks i större utsträckning än insatserna som görs för att stoppa hatet.
Lösningen är enkel – hata inte. Men hur man ska ”tvinga” människor på internet att sluta med näthat är oklart, och därför en svår nöt att knäcka. Frågan är varför hatet har ökat under det senaste året. Det handlar inte om ett ökat hat mot en profil, men till personer på internet i allmänhet, av det vi kan se, höra och läsa om online att döma.
Det som jag tycker är det största problemet just nu är allt näthat. Ingen människa borde behöva utstå sådant hat bara för att de har valt ett liv i offentligheten. Idag kan vem som helst vara offentlig, sa Linn Herbertsson, influencer och entreprenör, i en intervju med Influens.se förra veckan.
Enligt modeföretaget NA-KD glömmer vissa, som utför näthat, att det sitter en annan människa ”på andra sidan skärmen” och att det kan vara anledningen till varför man sprider onda budskap. För att försöka prata vett i vissa eller åtminstone få fler att förstå varför det här är ett problem, valde företaget att öppna upp ett livesamtal med användare på Clubhouse igår klockan 12.00.
Med sig hade NA-KD influencern och entreprenören Isabella Löwengrip, författaren Elaine Eksvärd som driver podden Snacka Snyggt och Fanna Ndow Norrby från podden Raseriet. Profilerna delade med sig av sina personliga upplevelser, och samtalet gick sedan över till en diskussion om hur man ska kunna stoppa näthatet. Totalt deltog runt 600 personer i livesamtalet på Clubhouse.
Vi hade bra diskussioner med många engagerade lyssnare. Det vi pratade om var när det anses vara hat och när det är kritik, hur detta påverkar den ökande psykiska ohälsan idag och att vi bara är människor bakom skärmen. Det diskuterades också huruvida en näthatslag borde införas, säger Sanja Tegeltija, PR-chef på NA-KD, till Influens.se.
Blev det som ni hade tänkt er?
Bättre. Vi är tacksamma för att så många deltog och var engagerade i ett så viktigt ämne.
Anledningen till att NA-KD, som modeföretag, har valt att vara en del av motståndsrörelsen är bland annat för att många profiler som samarbetar med NA-KD får väldigt mycket hat, menar Sanja.
Vi ser att näthatet ökar och den psykiska ohälsan i takt med detta. Vi ser också att många profiler som vi har arbetat med, och arbetar med aktuellt, blir extremt drabbade av näthat och mår dåligt över detta. Vi känner ett ansvar och vill lyfta problemet, utbilda och skapa en debatt, som ett varumärke med stor räckvidd och många följare, säger hon.
Den här insatsen var ingen engångsföreteelse utan fler är redan inplanerade.
Vi kommer även att hålla samtal på engelska under de kommande veckorna, för att nå ut till en bredare publik, skriver NA-KD på Instagram.