Nya inkomstvägar på Spotify – ”en mäktig distributionskanal”

”Skapa kontakt och tjäna pengar på sina fans”.

När Spotify nu slås ihop med Logcast öppnar man upp för att alla kreatörer på Spotify att tjäna extra pengar. Logcast, som är ett svenskgrundat företag, har utvecklat en webb3-plattform där användarna delar ljudklipp från sina telefoner. När de publicerat sitt klipp kan de välja att ta betalt för innehållet, eller inte.

I och med det nya avtalet med Spotify öppnar man nu upp för artister och poddkreatörer att lägga upp vad de vill i ljudformat, och sedan välja att lägga det bakom en betalvägg där de får behålla 80 procent av intäkten.

Med Spotifys över 456 miljoner lyssnare får vi en mäktig distributionskanal och kan fokusera på att skapa kraftiga verktyg för kreatörer, och låta våra partners stå för publiken, säger Logcasts medgrundare Leni Andronicos i en intervju med Di.

Sedan tidigare har Spotify adderat nya former av premiuminnehåll med betalpoddar och ljudböcker, där det vanliga abonnemanget inte räcker för att komma åt materialet. Lyssnare uppmanas alltså att teckna nya månadsprenumerationer.

Det här är första gången artisterna kan släppa innehåll för ett engångspris, och det ger nya möjligheter att skapa kontakt och tjäna pengar på sina fans, som i sin tur får lära känna idolerna på ett djupare plan, säger Leni Andronicos

Vi lät några utvalda kreatörer testa Logcast och appen kom snabbt upp till plats 11 i listan över de mest populära social media-apparna och svenskarna strömmade in, vilket är svinkul! Jag tror att vi länge har väntat på the “sweet spot” mellan att skriva sms och att ringa, en plats där vi kan dela voice-notes och vara mer personliga på ett enkelt sätt, säger den andra grundaren Johanna Hoof en atikel på NFT.se.

Samarbetet kommer att dra igång i Sverige med start i januari 2023.