Svenskarna betalar rekordmycket för poddar – Perfect Day sätter in betalvägg

”Skapar fler intäktsmöjligheter för oss”.

Aldrig tidigare har svenska folket betalat så mycket för podcastinnehåll som under årets första tre månader, det skriver Breakit och hänvisar till en rapport från analysbolaget Mediavision.

Värt att tillägga är att abonnemang för tjänster som Spotify inte är inräknade, utan endast plattformar som fokuserar på podcasts – som till exempel Podme.

Svenskarnas betalningsvilja ska nämligen ha ökat explosionsartat, och mer exakt ska den ha fördubblats jämfört med året innan.

Vad ökningen kan bero på är svårt att säga men den som har följt händelserna i poddvärlden har kunnat se att allt fler populära poddar flyttas över bakom betalväggar.

Några som valt att gå över till Podme är till exempel Jocke och Jonna Lundell med podden ”Sanningen måste fram”, JLC med ”Mellan Himmel och Jord”, fotbollspodden Tutto Balutto samt Bingo och Katrins ”Relationspodden”.

Ett annat bolag som är suget på att börja tjäna pengar på det här sättet är Perfect Day Media, som producerar några av Sveriges största poddtitlar. Företaget har nämligen meddelat att man planerar att sätta in en betalvägg. Dock ska inte allt material låsas in, men allt extramaterial som poddarna producerar kommer endast att vara tillgängligt för de betalande lyssnarna.

Några succépoddar som bolaget har i sitt stall är Alex & Sigge, Det Skaver, Fredagspodden och Ursäkta.

Det här är ett naturligt nästa steg i att fortsätta utveckla affären och skapa fler intäktsmöjligheter för oss och våra fantastiska poddare, säger Karolina Sandberg, affärs- och utvecklingschef på Perfect Day Media, i ett pressmeddelande.

Men trots den ökade betalviljan är gratislyssnandet fortfarande störst i Sverige. Podcast är det minsta betalsegmentet inom ljud, men det snabbast växande när det kommer till just betalande hushåll, enligt rapporten från Mediavision.