Nya tobakslagen sätter käppar i hjulet – många trillar dit i sociala medier

Astrid Hjertaker (Foto: Linkedin)

”Kan leda till tillsynsärenden”.

Hur tobaksfria nikotinprodukter marknadsförs i sociala medier har varit och är, något som både Konsumentverket och Folkhälsomyndigheten tittar på. Speciellt efter att flertalet influencerprofiler valt att gå in i samarbeten med vita snus-varumärken.

LÄS ÄVEN: Snus-samarbeten kan bli olagliga: ”Det bästa vore ett totalförbud”

Nu meddelar nyhetssajten Dagens Juridik, som hänvisar till en av Konsumentverkets granskningar, att reklam för tobaksfria nikotinprodukter strider på flera punkter mot gällande lag. En ny lag om tobaksfria produkter, som infördes i somras.

Lagen sätter krav på ”särskild måttfullhet” när produkterna ska marknadsföras, vilket innebär att reklam inte får vara ”påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobaksfria nikotinprodukter”.

Men trots den nya lagen har Konsumentverket hittat flera exempel på tydliga överträdelser. Dessa ska ha gällt reklam i form av bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden kring tobaksfria produkter, och ska ha förekommit i stor omfattning på sociala medier. Dessutom ska marknadsföringen i flertalet fall riskerat att attrahera en yngre målgrupp.

Även marknadsföring av gratisprover och gåvor, som uppmanar till bruk av tobaksfria nikotinprodukter, hittades. Något som också strider mot det särskilda måttfullhetskravet.

Vi förutsätter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring så att den är förenlig med gällande rätt. Om vi upptäcker att det inte har skett några förbättringar kan det leda till enskilda tillsynsärenden, säger Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentverket, till Dagens Juridik.

Enligt lagen får inte marknadsföringen av tobaksfria nikotinprodukter riktas särskilt till, eller skildra barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.