Pinterest storsatsar på influencers i Sverige – signar Nine Agency: ”En dröm”

Jonas Westling

Den göteborgsbaserade influencer marketing-byrån Nine Agency har signat med Pinterest, som nu ska storsatsa på influencer marketing i Sverige och nå nya målgrupper.

Att få in en global aktör som Pinterest känns fantastiskt. Dels för att det är ett kvitto på kvaliteten i vårt arbete men också för att vi får arbeta direkt med en av världens största plattformar, säger Jonas Westling, Head of Nine Agency, till Influens.se.

För oss är det en dröm att få arbeta med en så positiv och inspirerande plattform som Pinterest.

Byrån har fått i uppdrag att marknadsföra Pinterest samt att utbilda influencers, via bland annat webbinarier, i hur de kan jobba med och på plattformen för att öka sitt engagemang. Den sociala medieplattformen lanserar nämligen en ny funktion, speciellt utformad för influencers och kreatörer.

Den nya funktionen ”Idé-Pins” inleder ett viktigt skifte. Funktionen innebär att kreatörer kan skapa innehåll på Pinterest på ett nytt sätt och dela det med sina följare. Det betyder att deras kreativitet kan ta nya former och skapa engagerande innehåll som kommer att inspirera följare på nya sätt.

Innehållet är även sökbart på ett nytt sätt, vilket ger influencers nya möjligheter att skapa content som lever längre. Den nya sökmöjligheten öppnar även upp för att nå nya målgrupper och användare på en så stor plattform som Pinterest.

Nine Agencys lanseringsprogram drar igång i oktober, och fokuset ligger först och främst på att ”bjuda in och få alla influencers ombord”.

Vårt uppdrag består av att inspirera och coacha influencers till att lyckas på Pinterest, i skapandet av Idé-Pins genom vilka de kan nå nya målgrupper och följare. Totalt sett innefattar uppdraget samarbeten med hundratals profiler inom alla storlekssegment – allt från nano och micro till några av våra största och mest välkända influencers i Sverige.

Hur stort är intresset för er Pinterest-utbildning?

Vi var säkra på att det här skulle vara intressant för influencers redan från början, men intresset har till och med överträffat våra förväntningar. Vi har vi blivit positivt överraskade över den fantastiska respons vi fått och jag tycker dels att det visar på styrkan i Pinterest och deras erbjudande men också en på öppenhet hos influencers, som vill bredda sin plattformsnärvaro och nå nya målgrupper, säger Jonas Westling.

Är det er största kund hittills? 

Nej det är det inte, men det är vår första plattform och därmed också en möjlighet att göra en ny sorts influencer-kampanj.

Vad har ni i pipelinen framöver?

2021 är ett starkt tillväxtår där vi är påväg att mer än dubblera vår omsättning. Vi har även gjort ett antal nyckelrekryteringar där vi breddat vår organisation och vi ser fram emot 2022 där vi ämnar fortsätta vår spännande resa i samma anda, säger Jonas Westling.

Nine Agency är en del av Nouw Media Group, ett digitalt produkt- och tjänstebolag som även driver plattformen Nouw.com och SmartOn Social. Bolaget grundades 2004.

Under 2020 omsatte Nouw Media AB 15,3 miljoner kronor, vilket är en ökning med cirka 16 procent mot föregående år. Bolaget vände även från förlust till vinst under räkenskapsåret, och gick från minus 1,2 miljoner under 2019 till en vinst på drygt 35 000 kronor.

Nouw Media AB redovisar inte separata siffror för Nine Agency.