”En betydligt högre tillväxttakt”.
Under 2022 ökade annonsinvesteringarna för podcasts med 22 procent. För 2023 och 2024 är prognosen ännu starkare och väntas få en tvåsiffrig tillväxt. Det framgår av en färsk rapport som IRM, Institutet för Reklam- och Mediestatistik, tillsammans med IAB Sverige och Sveriges Tidskrifter har tagit fram.
Podcast är fortsatt en ung kategori som står för en dryg procent av den totala kakan av digital annonsering. Investeringarna har dock uppvisat en betydligt högre tillväxttakt än både de totala och digitala medieinvesteringarna under de senaste åren, skriver man i ett pressmeddelande.
Madeleine Thor, vd för IRM, ser en tillväxt om nära en halv miljon under nästa år:
Prognosen indikerar att tillväxten ökar ytterligare under 2024 när podcasts kan återgå till mediets underliggande tillväxt med mindre press från en svagare annonskonjunktur. Vi bedömer att tillväxten uppgår till 18 procent, vilket motsvarar en intäkt på 466 miljoner kronor för podcasts i 2024.
Det ökade intresset för podcasts hotar dock inte radioinvesteringarna, som står stabilt på cirka 1 miljard i annonsinvesteringar under de senaste åren, menar Kenneth Danielsson, vd på IAB Sverige:
Siffrorna visar att de ökade investeringarna i podcasts inte kapitaliserar på radio utan attraherar nya annonspengar till ljudmedia, säger han.
Podd-ökningen har gjort att mediet fördubblat sin andel av ljud-kakan sedan 2019, och nu står podcasts för en fjärdedel av annonsinvesteringarna i ljud.
Rapporten visar också att annonsinvesteringar i ämnesdrivna podcast ökar. Det gör podmarknaden än mer intressant för våra medlemmar som sysslar med fördjupande journalistik i olika nischer, säger Kerstin Neld, vd för Sveriges Tidskrifter.
Alla diagram kommer från rapporten ”Annonsmarknaden för podcast 2022-2023”, som du hittar här.