Profilerna sålde för 4,8 miljoner under Black Week: ”Har blivit bättre på att tjäna pengar”

Make Influence-teamet

Influencerplattformen Make Influence från Köpenhamn meddelar att ”influencers både har sålt och tjänat mer pengar” under årets Black Week.

De danska profilerna som bolaget samarbetar med har sålt produkter för cirka 3,5 miljoner danska kronor, runt 4,8 miljoner svenska kronor, under kampanjveckan. Vilket i sin tur betyder att de ska ha gjort runt 431 000 danska kronor i vinst, cirka 595 500 svenska kronor, skriver företaget och tillägger att det är en ökning med 15 procent.

Det är fantastiskt att se att företag har förstått värdet av influencer marketing under Black Week, där det verkligen pågår en kamp om konsumenternas uppmärksamhet. Siffrorna visar att influencer marketing i år har blivit mer populärt, men de visar också att influencers har blivit bättre på att tjäna pengar, säger Rasmus Bruus Larsen, vd och grundare av Make Influence, i ett pressmeddelande.

Enligt företaget har influencers provision ökat från 12 till 12,4 procent i år.

Det är stor skillnad på hur mycket influencers tjänar under Black Week, men vår bäst presterande kreatör har till exempel tjänat 49 000 danska kronor under en vecka, säger Rasmus Bruus Larsen.

Make Influence förmedlade 163 kampanjer för 106 företag under årets kampanjhögtid.

Mode är storsäljaren under Black Week, men det har även skett en 10-procentig försäljningsökning inom kategorierna erotik och dejting. Samtidigt som det har skett en nedgång i de mer klassiska kategorierna som skönhet och sport, säger Rasmus Bruus Larsen.