RMM:s podd ökar intäkterna med över 180 procent – ”finns mycket outforskad mark”

Jonas Andersson, William "Kulan" Forslund, William Jonsson och Josephine Forssjö

Ger tre tips till andra podd-kreatörer.

RMM, som står för Random Making Movies, är en Youtube-trio som idag driver podden ”Alla goda ting är tre” hos Acast. Och idag meddelar man att podcasten har ökat intäkterna med 183 procent under 2022.

LÄS ÄVEN: William Forslund från RMM i ny serie-satsning: ”En aha-upplevelse”

Det som bidrog till den starka tillväxten är ljudannonsering samr ”kreativa sponsorskap i nätverket”. Förutom omsättningen har även lyssningarna ökat under året, med hela 84 procent. Idag har trion närmare 600 000 lyssningar i månaden.

Att podden har vuxit så mycket under 2022 är vi oerhört tacksamma för och det känns fantastiskt att fler och fler har hittat till podden. Vårt fokus på tydliga inramningar och format i kombination med innehåll på andra plattformar som drar trafik mellan varandra har varit en bidragande faktor tror vi. Men också att vi har haft en så stark motivation och glädje till att skapa innehåll, vi älskar att podda och att komma nära lyssnarna, säger Jonas Andersson, en av RMM-trion, i ett pressmeddelande.

Varför trion skiftat fokus från Youtbue till podcast är, enligt dem, möjligheten att komma närmare sin publik.

Det känns som att vi har kommit mycket närmare våra följare under dessa tre år med podden, jämfört med över 10 år på Youtube. Under 2023 ser vi fram emot att fortsätta experimentera med fler produktionsformat och kreativa vinklar till poddvärlden. Det finns så mycket man kan göra med ljudformatet som vi tycker är otroligt spännande och inspirerande. Vi känner att det finns mycket outforskad mark i podd-världen som kreatörer tillsammans får ta steg för steg i, säger de.

Jonas Andersson, William ”Kulan” Forslund och William Jonsson är medlemmarna i RMM. Kreatörerna delar med sig av tre podd-tips till andra som vill öka sin tillväxt:

För det första: Våga experimentera och testa nya idéer i podd-format. För det andra: Stå fast vid publiceringsschemat och tumma inte på tider – detta för att effektivt skapa kontinuitet och bygga relation till lyssnarna. Och för det tredje: Hitta ingångar i innehållet som skulle kunna passa för sponsorer och företag. Lägg krut på att göra samarbeten så bra som möjligt, tumma inte på kvaliteten utan ge alltid företag valuta för sin investering.

Men det är inte bara RMM:s podd som ökat i antal lyssningar. Acast har nyligen meddelat att lyssningar har gått upp för Acast globalt, med 38 procent till 5139 miljoner under 2022.

Podcast har blivit en tillförlitlig mediekanal att räkna med och annonsörerna har förstått att det inte finns ett mer givande sätt att prata med sin målgrupp. Vi hjälper våra kreatörer att välja ut rätt samarbeten för att det ska bli så innehållsmässigt genuint som möjligt, för att de verkligen ska vilja prata om dem till deras lyssnare. Kreatörernas framgång är vårt ”varför” – de har en ovärderlig betydelse för lyssnare, för annonsörer och för hela detta fantastiska ekosystems existens, säger Josephine Forssjö, innehållschef på Acast.