Margaux Dietz, Ida Warg, Bianca Ingrosso och Rebecca Stella

Influencerrollen går ut på att skapa marknadsföring åt andra varumärken i sina egna kanaler. Men under de senaste åren har det blivit allt mer populärt att influencers använder sitt eget namn och varumärke till att sälja sina egna produkter. De skapar till exempel egna modekollektioner tillsammans med andra företag.

Men det har även blivit allt mer populärt att faktiskt satsa på att ta fram egna produkter under ett eget varumärke och sälja dem via en egen e-handel.

Och idag tänkte vi göra en genomgång av några av de skönhetsvarumärken som svenska influencers har tagit fram.

Vi kan börja med sminkvarumärket som nog få har missat, Caia Cosmetics. Det startades år 2018 av Bianca Ingrosso och hennes manager Vanessa Lindblad samt entreprenörerna Mikael Snabb och Jesper Matsch. Under förra året fick bolaget in investeringsbolaget Verdane som delägare.

Än idag säljs Caia Cosmetics produkter endast via den egna e-handelsbutiken, och företaget vägrar –  trots flera erbjudanden från återförsäljare och påtryckningar från kunder – att sälja sina produkter någon annanstans.

CAIA COSMETICS 2020
Omsättning:
150 miljoner kronor
Resultat: 55 miljoner kronor

Sex andra profiler som också har gett sig in i skönhetsbranschen är Ida Warg, Therese Lindgren, Wilma Holmqvist, Margaux Dietz, Rebecca Stella och Amanda Schulman.

Ida Warg startade sitt varumärke, likt Bianca, för tre år sedan. Företaget döptes efter henne själv, till Ida Warg Beauty, och drevs till en början tillsammans med distributören Letsfaceit Nordic. Men under förra året bröt Ida sig ut från partnerskapet, och blev självständig. Hon tog dock med sig några personer från Letsfaceit Nordic som istället gick in helhjärtat i Idas bolag.

Idag finns Ida Warg Beautys produkter hos en rad olika återförsäljare, men sedan i fjol bedriver man även egen e-handelsverksamhet. Och för någon månad sedan lanserade varumärket ett sortiment som endast finns tillgängligt i den egna onlinebutiken.

IDA WARG BEAUTY 2020
Omsättning: 56 miljoner kronor
Resultat: 13 miljoner kronor

Bakom Indy Beauty står Youtubestjärnan Therese Lindgren, och likt de ovannämnda grundade hon sitt bolag år 2018. Det var med andra ord ett populärt år för influencers att lansera egna skönhetsföretag.

Therese veganska skönhetsprodukter finns hos flertalet återförsäljare, både online och i fysiska butiker. Företaget driver även egen e-handelsverksamhet. Nyligen skrev vi om hur Indy Beauty går emot branschstandarden gällande marknadsföring av skönhetsbilder, och vägrar retuschera sina kampanjbilder för att ”bidra till en hälsosammare syn inom skönhetsindustrin”.

INDY BEAUTY 2020 
Omsättning: 40,8 miljoner kronor
Resultat: 5,4 miljoner kronor

Wilma Holmqvists skönhetsföretag grundades redan 2014 när hon endast var 16 år gammal. Då testade hon och hennes bror att sälja egendesignade sminkborstar. Men efter några år bestämde sig syskonduon att nylansera varumärket och storsatsa på ett helt nytt sortiment. År 2016 föddes därför varumärket Hickap som idag säljer egna hudvårds- och sminkprodukter samt sminkverktyg. Bolaget säljer via den egna e-handelsbutiken, men Hickaps produkter finns även hos flera olika återförsäljare.

HICKAP 2020
Omsättning: 5,6 miljoner kronor
Resultat: 1,6 miljoner kronor

Margaux Dietz meddelade under 2019 att hon har startat hudvårdvarumärket ”X by Margaux”, men produkterna släpptes inte förrän i augusti 2020. Vilket i sin tur påverkade försäljningen under fjolåret.

Från början var tanken att X by Margaux-produkterna endast skulle säljas via den egna e-handelssajten, men på grund av ”olika problem” sattes Margaux e-handelssatsning åt sidan och försäljningen har därför skett via en rad olika återförsäljare.

X BY MARGAUX 2020
Omsättning: 2,5 miljoner kronor
Resultat: 1 miljon kronor

Rebecca Stella lanserade sitt smink- och hudvårdsvarumärke Rebecca Stella Beauty under 2019. Sedan dess har efterfrågan på hennes produkter ökat från den ena produktlanseringen till den andra, och flera försäljningsrekord har rapporterats under åren. Bland annat har vi sett en av hennes läppennor sälja slut på 20 minuter och 33 hudvårdskit, á 1400 kronor styck, säljas per minut under lanseringsdagen.

Hur det har gått för Rebecca Stella Beauty under 2020 är dock något vi inte kan kolla upp, då bolaget drivs av Hubso – som tar fram och lanserar varumärken tillsammans med influencers. Hubso redovisar inte de olika influencer-grundade bolagen separat. Men under 2020 landade Hubsos omsättning på 25,2 miljoner kronor. Rörelseresultatet landade samtidigt på 866 000 kronor.

För några månader sedan släppte även Amanda Schulman ett eget sminkmärke med namnet ”All i am”, och på grund av att det lanserades så pass nyligen finns inga helårssiffror att redovisa ännu.