Såldes till polskt bolag – nu ska Relatable resa sig igen: “Fantastiska nyheter”

Julia Undin, Managing Director & Head of Sales på Relatable / Jacek Olechowski, partner och vd på Mediacap

Lanserar ny varumärkesidentitet.

Det har varit många turer kring influencer marketing-byrån Relatable. Våren 2021 köpte Bambuser upp bolaget, sedan skrotades varumärket för att i augusti 2023 återlanseras. Drygt två månader senare var varumärket till försäljning och det hela slutade med en minusaffär för Bambuser, på hela 85 miljoner kronor.

Vid försäljningen förvärvades Relatable av det polska investeringsbolaget Mediacap, som grundats av entreprenörer med bakgrund och lång erfarenhet inom medie- och techbranschen.

Vi är glada över att ha fått en stark investerare som tack vare deras kunskap inom branschen och sitt finansiella stöd kommer att tillåta oss att till fullo uppfylla Relatables potential. Detta är fantastiska nyheter för alla våra intressenter, inklusive kunder, kreatörer och vårt team, säger Julia Undin, Managing Director & Head of Sales på Relatable.

Förvärvet av Relatable är den första investeringen som Mediacap gjort i Västeuropa och den andra investeringen utanför Polen. Enligt ett pressmeddelande är förvärvet en del av en strategi för att utöka sin expansion i Europa.

Relatable är en modern, skalbar tech-verksamhet som tack vare sin unika teknologi erbjuder varumärken att genomföra effektiva influencer marketing kampanjer över hela världen. Vi har inte bara investerat i ett fantastiskt företag utan också diversifierat geografiskt, vilket är strategiskt viktigt för oss, säger Jacek Olechowski, partner och vd på Mediacap, i ett pressmeddelande.

Presenterar ny varumärkesidentitet

I samband med förvärvet ska Relatable det senaste halvåret ha jobbat fram en ny visuell identitet, som enligt bolaget ska spegla en ny era för Relatable.

Som en del av vår fortsatta utveckling har vi också arbetat med att utveckla vårt eget varumärke, och i och med det lanserat en ny varumärkesidentitet. Detta är inte bara ett nytt utseende, det är en vision av vårt bolag och våra värderingar som ligger till grund för resultatet. Med vårt nya, mer tydliga uttryck, kan vi fortsatt etablera och bygga vårt varumärke ännu starkare, säger Aida Boric, Marketing Manager på Relatable.