Sanne Josefson: “Verkligen varit mig själv genom alla år”

Sanne Josefson, grundare Sanne Alexandra

Så har kampanjen “Empower her” tagits emot. 

Nyligen lanserade Sanne Alexandra en ny kollektion och med den också sin senaste kampanj “Empower her”. Den 19 september öppnade den tillhörande popup-butiken och samtidigt släpptes också det andra avsnittet av kampanjens podcast. Sanne Josefson, grundaren av Sanne Alexandra, och Johanna Linnros, vd på Hubso, hade precis träffat de första kunderna i butiken när Influens ringde upp dem, för att prata om hur kampanjen kom till och om bekväma kläder verkligen är något som stärker kvinnor.

Tror att samtal hjälper

Hubso är ju ett stöttningsföretag för kreatörer som vill bli entreprenörer. Vi har ju diverse olika roller hos oss men vi är ju inte jättestora, så vi samlar oftast ihop oss tillsammans. Sedan tittar vi på vad som passar varumärkespositionen, vilka typer av värderingar vi vill lyfta och så vidare. I det här fallet var det ju väldigt naturligt, det här är ju ett område där både Sanne Alexandras plagg, Sannes egna personlighet och hela varumärket andas samma grej, säger Johanna Linnros.

Jag är väldigt intresserad av människor överlag. Och jag kände så här, att om jag får chansen att sitta öga mot öga med kvinnor som inspirerar mig så kommer jag ta den, säger Sanne Josefson.

I podcasten, som kommer att släppas i fyra avsnitt, kommer Sanne Josefson samtala med sina kvinnliga gäster om deras livshistorier och hur de blev de personer de är idag.

Jag kände också att i sin tur kan mina följare och kunder och lyssnare också få inspireras av de som jag inspireras av. Jag tror någonstans att samtal hjälper och kanske just för oss kvinnor. Det är mycket som jag önskar att jag hade kunnat lyssna på genom mina år som kvinna, fortsätter Sanne Josefson. 

Från stretchiga läderbyxor till popup-butik

Med kampanjen vill Sanne Josefson och hennes varumärke lyfta och stärka kvinnor, samtidigt som de erbjuder kvinnor bekväma kläder som passar alla kroppstyper och som passar i kvinnors vardag. 

Genom alla dessa år har jag gått runt i så mycket obekväma kläder. Jag kan tycka att det har sett lite annorlunda ut på manssidan. Framför allt har jag känt det nu när jag blivit mamma, efter alla de här åren när min kropp förändrats.

Det hela började med ett par läderbyxor i stretchigt material, som gick att använda även när Sanne Josefson var gravid. Byxorna blev en succé och både Sanne Alexandra och Hubso såg att det fanns ett behov hos kvinnor att kunna klä sig bekvämt vid alla tillfällen. 

För mig har det varit så här att vi inte ska välja mellan komfort och design. Jag vill kunna ha samma byxor när jag ska gå på middag och vara finklädd som när jag leker med mina barn. Det ska vara skönt även när man är kvinna. Det känns så förnedrande mot oss, att vi ska trycka på oss tajta och obekväma kläder, säger Sanne Josefson.

Sanne Alexandra är ett klädvarumärke som tidigare enbart gått att köpa online. Den 19 september öppnade popup-butiken på Nordiska Kompaniet i Stockholm, butiken kommer att hålla öppet fram till den 9 oktober. Sanne Josefson och Johanna Linnros var där för att möta de första kunderna.

Det har varit jätteroligt att få träffa lite andra typer av kunder än vår vanliga kundgrupp. Så det har ju varit superpositivt, säger Johanna Linnros.

En av våra första kunder skulle föreläsa framför väldigt mycket folk och hon var så här… Jag måste ha något bekvämt. Och jag vet själv att mycket sitter i hur man känner sig. Kanske inte egentligen hur det ser ut utan faktiskt hur man känner sig, berättar Sanne Josefson.

Ingen större chock

Influens frågar hur det tänkt kring att kampanjen eventuellt kan tolkas som att de säljer något ytligt under budskapet att stärka kvinnor och om de varit förberedda på att få kritik därför att den inte uppfattas som genuin.

Responsen har varit jättefin. Jag tror att den känns väldigt naturlig och autentisk för varumärket. Jag tror inte att det har varit någon större chock. Men det har varit superkul att lansera någonting så stort som både har med mig att göra, men också klädmärket, säger Sanne Josefson.

Jag kan ju säga från vårt perspektiv. Vi har ju flera andra varumärken också, men det som gör det här så självklart och så okonstlat med hela kampanjen, det är ju att den är så genuint rotad i Sannes personlighet och produkterna. Här har vi ett varumärke och en person som har haft samma budskap hela tiden. Det är inga konstigheter, säger Johanna Linnros.

Jag har verkligen varit mig själv genom alla år och har tagit ståndpunkt för saker vissa gånger. Det har varit obekvämt. Jag tror att om man har följt mig i många år nu, så vet man att hela klädmärket är en reflektion av mig, fortsätter Sanne Josefson.

“Får se om jag ska fortsätta efter eller inte”

När influens frågar om det finns några planer på att ta konceptet vidare eller tankar på liknande initiativ i framtiden svarar Sanne Josefson och Johanna Linnros att de inte kan avslöja för mycket men att de hela tiden hittar nya möjligheter och kommer på nya idéer. Podden är något Sanne Josefson skulle kunna tänka sig att ta vidare.

Vi får se om jag ska fortsätta efter eller inte. Vi har inte spikat någonting. Men det är väldigt roligt.