Satsade allt på spelbranschen – intäkterna rusar: “Så många samarbetsytor som möjligt”

Robin Åström, vd på Wehype

Bolaget bygger broar mellan spelutvecklare och kreatörer.

Samtidigt som allt fler annonsörer, från olika branscher, vill nå spelpubliken som finns inom gaming- och e-sportvärlden, har Wehype valt att återgå till att fokusera på just spel.

Genom sin plattform kopplar de samman spelutvecklare och kreatörer, för kampanjer på bland annat Twitch, Youtube och Tiktok. Nu jobbar man på en tjänst som ska föra de olika parterna ännu närmare varandra. 

Både intäkter och resultat ökar

Satsningen på spel verkar ha lönat sig. Under förra året ökade omsättningen från 138 miljoner kronor till 210 miljoner kronor. Resultatet landade på 8,3 miljoner kronor, en rejäl ökning från 1,5 miljoner kronor föregående år.

Det var framför allt en satsning som vi gjorde på mobilspelsegmentet som gick väldigt bra. Den har varit en stor bidragande orsak till tillväxten. Men det har också varit ett tungt investeringsår inom utvecklingen av nya produkter, säger Robin Åström, medgrundare av och vd på Wehype, till Breakit.

Vill göra kreatörerna till mer än bara reklamytor

Intäkterna inkluderar även den ersättning till kreatörerna, som går via bolaget. Framför allt är det den europeiska marknaden som drar in pengarna i dagsläget, med omkring 162 miljoner kronor, jämfört med Asien som står för 26 miljoner kronor och Nordamerika som står för 21,5 miljoner kronor.

Under det kommande året hoppas Wehype kunna lansera tekniska lösningar som tar bolaget framåt. Bland annat handlar det om verktyg som ska ta kreatörerna från att bara vara reklamytor till att bli samarbetspartners. 

Majoriteten av allt utrymme hos kreatörerna skapas utan att de får betalt för det. Vi vill skapa så många samarbetsytor som möjligt, exempelvis genom att de får tillgång till spel tidigare eller kan dela intäkter som de skapar åt bolagen, säger han.